Rallylydnad





Igår kväll började Millie och jag på en Rallylydnadskurs.  Har sååååå länge tänkt att jag velat gå en sådan. Så när Grannen Maria med Bella sa att de skulle börja hos Monica Mohlin-Sjödin på MMS Coaching i Östra Ryd hängde vi på. Passade ju bra att vi kunde samåka oxå.
Monica känner jag sedan flera år från ridskolan i Ekenberg men inom hunderiet har vi inte haft någon kontakt tidigare.


   
                          Nyfikna katten Whiskey hälsade oss välkomna när vi parkerade bilen.


6 MYCKET blandade deltagare blev vi.  Sex olika raser, sex olika storlekar och sex olika nivåer på hundarna.  När det gäller lydnad var det bara Millie och jag som tidigare tränat olika moment. Några av hundarna kunde inte ens "ligg"  En del aktiverade sina hundar med andra saker, en del hade inte gjort något alls tidigare. 
Det ALLA hundar i alla fall kunde i utgångsläget var "sitt" och kontakt med sin förare.
Otroligt häftigt tycker jag att, trots det, få ihop en fungerande grupp där alla har utbyte av kursen !!! Det här kommer bli kanonroligt !!!!!!!!


                                    
                                               "Stora" Doris, som inte var så väldigt stor.


                                    
                                                     "Lilla" Doris, som var väldigt liten.


         
              Trulli, som var en blandning mellan bl.a. Papillon, Pudel och Dansk-svensk gårdshund.


                              
                                                                    Foxy.


                                
                                                       Belöning på väg till Bella


Först startade vi upp med en liten minirastrunda tillsammans där hundarna inte hälsade på varandra men fick möjlighet att kolla av stämningen lite.
En väldigt lugn och trevlig grupp där alla hundar gick lugnt och fint bredvid sin matte, nosade och kissade lite innan det var dags för oss förare att börja kursen med ett teoripass. (här fick hundarna vänta i bilen)
Efter  ett bildspel och genomgång om vad Rallylydnad innebär var det dags för praktiskt arbete med hundarna.


Idag blev det väldigt basic så Monica fick se vilken typ av hundar vi hade.  Kontaktövningar och följsamhet under baklänges marsch. 
Jag och Millie fick visa ett läggande under gång.  Nu blev vi ombedda av Monica att göra det, annars HATAR jag verkligen att visa upp oss på det sättet. Känns mest som man försöker stila och göra sig märkvärdig. Har ju inget som helst behov att "visa upp" mig.  Millie gjorde i alla fall en 10-poängare så nu vet alla hur "läggande-under-gång" ser ut  ha ha ha !!!


                         
                                                      Carina och Trulli under Baklänges Marsch.


                      
                           Millie och jag jobbar på kontakt och följsamhet under Baklänges Marsch.


Det här med att jobba med hunden mitt emot sig var MYCKET nyttigt för Millie och mig.  Millie vill gärna var snabb att komma i fotposition men i Rallylydnaden finns det en del moment som går ut på att ha hunden sittande eller liggande framför sig.  Det blev en av våra läxor att jobba lite mer på hemma.


Det blev oxå en genomgång av omvänt lockande som är något vi inte jobbat alls med innan.  (borde jag ju gjort för länge sen, så det var kanon att få en ordentlig genomgång !!!!! )  Här fick vi en del att jobba på till nästa vecka.



                                            "Lilla" Doris demonstrerar Omvänt lockande.




Lite fika och prat hanns oxå med.  Då alla hundar faktiskt kunde sitt stanna kvar provade vi även "Sitt i Grupp" och inkallning både med och utan störning.
Två och en halv timme gick otroligt snabbt så vi drog t.o.m. över tiden en stund innan vi tackade för idag och gav oss av hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0