Rallylydnad 4


                       


Idag fick Millie följa med på rallylydnadskursen igen medan Ebba låg hemma på soffan och slipade tävlingsformen.

Efter uppvärmningen blev det en hel del repetitioner av det vi tränat hemma. Vi fick visa hur långt vi kommit och hur vi ska gå vidare.   Millie och jag körde mycket frivilliga beteenden av "sitt" "ligg" och "stå" och jag jobbar nästan bara med Millie framför mig.
Märks att hon nu börjar hänga med på att man inte alltid ska in i fotposition.......



Sedan jobbade vi två och två på att hunden ska lyssna vad Matte säger för ord och inte bara gissa vad den vill höra ;o)  Det här var en rolig övning som passade mig och mina hundar men som jag faktiskt i stort sett ALDRIG tränar på.
Jag och Maria körde ihop och den varianten vi gjorde idag var att man hade en godisskål (vi körde hundarna en i taget medan vi hjälptes åt) Hunden fick följa med ut och lägga en godis i skålen sen gick man tillbaka ca 20 m och skickade hunden på "varsågod"  . Inga Nej och ingen lydnad på hunden bara ett varsågod direkt.  När man gjort det 4-5 gånger (hunden följde inte med varje gång utan vi la dit godisbitar åt varandra)  var det dags att säga ett annat ord i stället för "varsågod" och då fick hunden INTE springa och ta godisen.  Fortfarande inga NEJ eller så utan om hunden inte lyssnade plockade medhjälparen bara upp skålen så hunden blev utan.
Bella fick börja och var jätteduktig !!!! Det tog inte många gånger innan hon visste vilket som var "rätta" ordet fast Maria försökte lura henne med samma tonfall och ett liknande ord (vattenkanna).


Jisses hur skulle godistokiga Millie klara detta ?!?!?!?!?!  Jag gissade att hon skulle springa en sisådär 20 gånger och hoppas hinna först :D
Men hon var minsann duktigare än matte trodde (eller rättare sagt SMARTARE) Däremot blev det först ett antal vändor (4-5st) innan Maria ens hunnit stoppa i något godis och jag inte hunnit säga något alls !!  Sen blev det några "varsågod" innan jag provade "vattenkanna" Det blev liiite för svårt och hon såg lite förvånad ut när godisskålen försvann.
Provade ett lite lättare ord "gurka" och den lätta gick hon inte på.  Då blev det "varsågod" och en godbit då snappade Millie direkt vad det gick ut på och det gick inte att lura henne med svåra ord. Det ryckte till lite i rumpan när det lät väldigt likt "varsågod" men hon satt kvar tills rätt ord kom. Duktiga Tjejen !!!  Här gick det åt mycket energi för en självständig liten iller, så det var bra att det var dags för fikapaus och lite teori för mattarna en stund.  Hundarna fick vila huvudet en stund i bilen.


Ett kort pass teori blev det där vi tittade på de olika poängavdrag som förekommer på tävling och vilka fel man inte får göra.
Efter fikat körde vi igång igen och nu delade vi upp oss i två grupper som jobbade med två av de lite klurigare momenten som finns i nybörjarklassen.


Den ena :  STOPP, SITT, LIGG, GÅ RUNT HUNDEN, MARSCH      Man gör alltså halt vid skylten, kommenderar sitt, kommenderar ligg och går sedan ett varv runt den liggande hunden innan man sen startar fotgående från ligg.  Det här var inga problem för Millie.  Vi var tre i gruppen och hjälptes åt och tittade på varandra så det blev rätt.

Den andra skylten var : STOPP, HUNDEN SITT FRAMFÖR, INGÅNG VÄNSTER   Här skulle bara föraren göra halt medan man förde hunden i position sitt framför sig. Därefter skulle hunden göra en ingång på förarens vänstra sida och sätta sig i fotposition.   Det här blev väldigt svårt för Millie !! Vi har ju tränat massor på att jobba mittemot varandra. Svårigheten var att gå fram mittemot mig när jag gjorde halt.  Här hade man stor nytta av handtarget som tränat de senaste veckorna. Trots det hade Millie svårt att komma rakt framför mig tills jag kom på att jag skulle börja styra henne med min hand redan de sista metrarna innan skylten INNAN jag gjorde halt.  Nu gick det MYCKET bättre och vi fick till det hela precis som det skulle vara !!!!!!!


Som vanligt började vi nu dra över tiden så vi avslutade för idag.  Alla hundarna var totalt slut i hjärnkontoret !! Det var väldigt mycket hjärngympa och koncentration idag. 
Superkul är det och varje gång får vi något nytt roligt med oss hem att träna på !!!!!



Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

åhhh va skoj ni vekrar ha på kursen o så nyttiga saker o träna på inte bara för rallylydnaden. Kram på Er!

2011-05-20 @ 21:35:10
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0