Träning






Idag blev det en heldag med träning, i alla fall för Ebbas del.  Började dagen kl 10.00 med att hämta upp Yvonne och Ziggy.
Först åkte vi till Venasjön för en promenad eftersom ingen av oss gått någon ordentlig morgonrunda.  Sen åkte vi vidare till fotbollsplanen i V-Husby för lydnads - och miljöträning.  På gräsplanerna får man inte vara men en jättebra grusplan finns det där vi höll till.  Blev alldeles perfekt störningsträning då det lite då och då dök upp enstaka hundar på promenad.  Blir ju VÄLDIGT intressant när det i övrigt är tomt och öde.  Både Ebba och Ziggy kunde fokusera bra ändå.


Med Ebba körde jag Linförighet,  läggande, inkallning och ställande.  Även apporteringen blev det. Både Klass I och klass II. Mycket nöjd med alla momenten (idag kom hon ihåg "ligg" på direkten).  Tandvisning fick vi oxå till på båda två.
Därefter tog vi paus och babblade lite. Istället för fika var vi nyttiga och åt frukt.


Sen fick Ebba hoppa in i bilen och Millie fick komma ut.  Millie och jag gick ner på grusparkering där vi var utom synhåll för Ebba så hon inte skulle stressa upp sig. Enligt Yvonne hade hon hållt sig alldeles lugn och tyst.
Med Millie blev det Fritt Följ, läggande under gång, inkallning med ställande (körde båda sträckorna) och Fjärren.  Mycket nöjd framför allt med FF och inkallningen.  Nåååågot sega skiften i Fjärren men då var det nytt ställe och grusunderlag så det fick godkänt.

Vid halv ett kände vi oss nöjda för idag och åkte hem.  Blev att lämna av Millie hemma, packa ner fikat och ge oss iväg ner till grustaget för Ebba och mig.  Några vänner hade redan hunnit dit för apporteringsträning.   Ebba och jag skulle vara med för att "anti-stressträna"  Ebba hamnar väldigt ofta på alldeles fel stressnivå vid apportering vilket gjort att vi inte tränat ihop med andra. Nu har vi lagt upp en plan för att se om vi inte kan få till det på ett bra sätt.



                                   Ebba och jag fikar och tränar på att hålla rätt stressnivå !


Först parkerade vi bilen vid de andra  bilarna  (alla var iväg och badade utom synhåll för oss) sen gick Ebba och jag ut i kohagen där hon fick ett enkelt linjetag innan de andra dök upp för att träna markeringar.
Ebba och jag satte oss i skuggan med lite fika och tittade på.  Gick alldeles utmärkt !!  Även om hon gick upp lite i varv var det tyst.  Sen kom de andra oxå och fikade.  Lång fika och mycket prat blev det så innan vi gick till bilen var Ebba alldels avslappnad.
Sen fick Ebba vänta i bilen medan några svalkade sig i badet och sen blev det även hennes tur att få komma ut och doppa sig.  Lite fotgående oxå när vi ändå hade störning och nya människor på plats.  Är hur nöjd som helst och nu hade klockan redan hunnit bli 16.00. 
När alla åkt stannade Annelie och Martin kvar och vi tog en promenad nere vid sjön tillsammans.   En jättetrött Ebba hade jag med mig hem sen.


Medan maten sen stod på spisen tog Millie och jag en cykeltur så nu har vi även en jättetrött matte !!!!  Min kamera låg idag hemma men Annelies fanns som vanligt framme och tog dagens fina bilder !!!!! Tusen tack !!!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0