Hults Bruk



 


Fredag brukar numera betyda apportering för Ebba och mig tillsammans med Gunilla och Svante. Idag åkte vi till Hults Bruk och Auroraparken.  Oj, vad länge sen vi var där, säkert ett par år och första gången för Gunilla.
Parkerade vid Yxbacken och började med att rasta hundarna och kolla terrängen. Började inne i "parken" då det blir mörkt snabbast där.

Först enkelmarkeringar till Ebba över bäcken. En med Gunilla synlig som kastare. Sedan samma nedslagsplats men Gunilla osynlig. Sist en dubbelmarkering med osynlig kastare.
MYCKET bra markeringsarbete av Ebba och bra jobb i den nya terrängen.

Svante fick tre enkelmarkeringar över bäcken. Ebba fick ligga lös bredvid mig när jag kastade, vilket är hur hon bäst klarar att hålla sig tyst och lugn när den andre jobbar.


Därefter blev det övningen med linjetag åt ena hållet varvat med markeringar åt andra. ( 4st. åt varje håll) När sista dummyn var kastad vände vi runt och tog sista linjetaget först innan sista markeringen plockades in. Bra jobb av Ebba där !!
Svante gjorde samma övning men där plockade Gunilla in den sista själv. (tror vi hade någon viltstörning inne bland träden vid sidan som båda hundarna märkte av)


Därefter var vi nöjda och avbröt för fika vid bilarna. Efter fika och lite bus samlade vi ihop oss igen. Jag ville utmana Ebbas fina markeringsarbete med ett par långa markeringar i det höga gräset i barnbacken intill.
Medan vi gick igenom och förberedde övningen skrämde vi upp en hare som skuttade iväg och försvann upp i skogen. Ebba såg den men brydde sig inte nämnvärt så vi började övningen.


Det fanns både lite kort gräs och väldigt högt gräs. Första markeringen hamnade i det höga gräset. Först gick Ebba ut för kort, därefter kom hon alldeles förlångt ut, fortsatte åt sidan och kom helt ur området. Tog in henne och skickade om men vi fick inte till det.
Gunilla kastade om och nu bad jag att den skulle landa i det lite lägre gräset men det hjälpte inte. Det blev bara tramsigt och inte bra så jag bröt övningen där.
Tänkte att vi tog oss vatten över huvudet och hade gjort en övning som var svårare än jag trodde.  Även Svante fick problem.


Efter lite taktiksnack ville jag avsluta med en enkel övning så vi ställde oss mitt emot varandra på det korta gräset vid parkeringen och kastade markeringar åt varandra växelvis som hundarna hämtade in utan problem !!!

Innan vi åkte hem ville Gunilla ändå ha en markering i det höga gräset fast på andra sidan. Jag tyckte Ebba var för trött och ville inte misslyckas igen. Men Gunilla var övertygad om att det var haren som störde tidigare och inte att markeringen i sig var för för svår.
Så vi provade och visst var det så !! Inga problem för någon av hundarna att markera i det höga gräset trots att de nu var ganska trötta.
Det blev ett bra avslut på dagens träning så därefter packade vi ihop och åkte hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0