Kurs


                   


Kursdags hos Ingela igen. Inspirationen under veckan har, när det gäller lydnaden, varit lika med noll !!! Av våran läxa från förra veckan (klicka in ett Hoppstå till inkallningen med ställande) har vi endast fått till TVÅ !!!! pass.
Hundarna blir ju aktiverade med annat så för deras del spelar det ingen roll men själv är jag just nu väldigt mätt på lydnaden vilket gör att inspirationen ligger på bottennivå.
Tack och lov är det alltid kanonbra och peppande hos Ingela, så dom timmarna får vi i alla fall en liten skjuts.


           
                                  Badar är sån't vi gör mycket istället för lydnad denna varma höst. :D


 
                                   Bad och apportering samtidigt, kan det bli bättre ?!?!?!?


 


                                                        Vatten i örat !!!!!!!!!!   ;D


 
                                                        Fler som gillar att bada ...........


               
                                                    ............ och apportera !!!!!!!!!



 
                                            Ibland bara på bus och för skojs skull ;D


Åter till dagens kurs.  Först uppvärmning 15 min. med ingångsövningar och mycket ptande i grunderna i Fria Följet. Nöjd med Millie. Hon har bra "stjärtteknik" dvs. bakdelskontroll och tycker det är kul när vi nöter på steg för steg i Fria Följet.  I andra moment blir hon annars lätt uttråkad om vi "tjatar" för mycket.

Efter dessa 15 min. återsamling och genomgång av dagens huvudmoment som var Rutan, apporteringen och inkallningen (den som vi inte jobbat alls på sen förra veckan).
Ingela visademed apportbocken lite övningar hur man kan lära hunden ta och hålla utan att få tugg. Därefter eget arbete i dessa momentmedan Ingela gick runt till var och en.

Jag började med apporteringen. Gjorde några repetitioner av alla delar av momentet samt det Ingela gått igenom på samlingen. Tycker momentet går framåt hela tiden även om det är en bit kvar tills det är en 10-poängare.
Svårast idag var den nya ingången vi börjat med. Millie är inte så snäv runt mig och hamnar för långt ut. Fick hjälp av Ingela och efter lite olika test tror jag vi hittade en lösning. Ska verkligen försöka träna på det till nästa vecka !!!
Gjorde även några skick till rutan som Ingela var nöjd med (och jag oxå förstås)

Hann oxå med att jobba med inkallningen. Eller egentligen det vi skulle ha gjort i läxa hemma, nämligen klicka in hoppstå.Tyckte vi kom en bit framåt och kunde börja få till det i rörelse.
Sen var det dags för fika. Blev VÄLDIGT mycket babbel idag (fast nog så viktigt tycker jag) så vi blev sittande lite länge.

Vi hann i alla fall ett avslutande pass Fritt Följ. Två och två med kommendering 4-5 min. var.Jga och Ing-Marie körde ihop. Ing-Marie och Milla först där Millie gick med mig under kommenderingen. Sen vår tur. Millie går bättre och bättre ju längre vi går, och då helst med väldigt lite belöning (konstigt nog när det gäller henne) Lite problem med hö.halterna till att börja med. (Millie hängde inte riktigt med och satte sig inte) men det fick vi ordning på.
Mot slutet när Ingela kollade in oss gick hon riktigt bra !!! (stor skillnad mot förra veckan)
Mest nöjd tror jag dock att jag är med att jag nu äntligen börjar få ordning på mina egna fötter. Ett resultat av allt tjat och tragglande Ingela lagt ner på oss med torrgående och detaljträning.Till slut ger det resultat även på en så'n som mig !!!  ;D


 
                          till skogen smiter vi oxå ofta för att slippa köra lydnad :D



Kommentarer
Postat av: Brita, Siri och Smilla

Låter som en rolig kurs! Vi skulle också behöva lite träningsinspiration! Härliga bilder!

2011-10-01 @ 19:45:32
Postat av: Ingela

Haha jag tjatar så era öron blöder... Men ni är duktiga. Och det tar tid att ändra på saker, man måste tillåta sig ta den tiden. Rätt som det är ramlar det bara ned! Du är så bra och duktig med dina tjejer Lena, och det är helt ok att tappa inspirationen i bland. Du har verkligen utvecklats som förare detta år!!! Kramar

2011-10-05 @ 08:47:35
URL: http://ostanvindens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0