Rallylydnad

Uj uj uj så mycket motion det blir med extrahundar.  5-6 timmar promenader per dag plus besök hos fåren två gånger om dagen blir det. Så mycket mer hinns inte med, men idag stack jag och tjejerna iväg på rallylydnadsträning i NORF:s ridhus igen.
Brita var det som fixat banan den här gången.


Ganska många var vi (eller om jag inte minns fel ca 7 st) men de flesta har mer än en hund så det blir ganska trångt. Banan tar en hel del utrymme oxå så det blir inte mycket övrig plats kvar att hålla till på i det lilla ridhuset. Nu tycker jag inte det gör något. För oss är det ändå VÄLDIGT bra träning även på andra delar än själva rallylydnadsskyltarna.  Nu har Linda dessutom fixat så himla bra att vi ska köra ytterligare två tillfällen !!!


Idag fick Ebba starta medan Millie fick sitta vid sargkanten och vänta.




Då kör vi igång dagens bana :D






Första skylten är inga problem för Ebba men skylten kom snabbt efter starten och vi fick ett segt/dåligt läggande





Inga problem här !!!






Vänstersvängar är svårt tycker Ebba. Vi får dåligt flyt och Matte får se till att inte snubbla på hunden.
Mer träning på vänstersvängar behövs !!!






Den här skylten gick bättre än väntat då Ebba ganska nyligen lärt sig att svänga runt bakom mig. :D
Med Millie däremot hade jag den här vändningen i lydnaden i början så hon och jag kan den ;D


 



Skylten som vi hade STORA bekymmer med sist !!!
Idag gick det betydligt bättre (vi har ju faktiskt tränat en del hemma) men mer träning behövs.



Funkade bra att starta i spring från sitt (har vi inte provat tidigare)





Liiite svårt i språng när det är lite trångt, tyckte i alla fall Matte. ;D





Samma sak här. Jag tycker nästan det blir som språng på stället innan man kommit runt.





Där tog det slut på språng marsch.





Nöjd här !! Tyckte Ebba kom rakt och bra framför. Belönade mitt i momentet med godis.
Inga problem med ingången bakom mig !!! Märks att vi tränat det oxå hemma :D





Inga större konstigheter men Ebba hänger med lite dåligt i svängen då hon tycker skylten kommer nära och på hennes sida.





Funkade bra !!! Båda satt kvar stilla och bra när jag gick runt.
Sen är det bara för Matte att hålla reda på kopplet.






Den här skylten provade vi för första gången sist. Ebba tyckte det var lite konstigt att sitta kvar och sen komma första gången idag men när jag blev tydligare gick det mycket bättre på andra rundan.





Sakta fart är inga bekymmer.






T.o.m. vänstersvängen blev lättare i långsam marsch för Ebba. :D





........och där var vi i måååååål !!!!!!!!!


När Ebba kört klart var det Millies tur medan Ebba fick sitta vid sargkanten och vänta. VÄLDIGT nyttig träning för henne som oftast stressar upp sig och mest sitter och gapskäller när hon måste sitta och vänta. Här funkar det jättebra !!!! Lite stressad men väntar alldeles tyst medan Millie och jag värmer upp och sen kör banan.




Alltid roligt att köra banor som någon annan gjort. Dagens bana var varierad och bra och Millie och Ebba hann köra den två gånger var. Tycker de fixar de flesta momenten bra men mer uthållighet och fokus genom hela banan behövs fast det är inte så lätt när det är mycket störning runt om.

När vi tränat klart dök Gunilla och Svante upp och vi passade på att gå kvällspromenad när vi ändå var i stan. (då var det bara grabbarna som behövde en runda när jag kom hem) Sen var det stup i säng direkt. ;D


  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0