Onsdagsträning


 


Onsdagsträningarna verkar numera, precis som lördagsträningen, ha blivit ett stående inslag under veckan. :D
Faktiskt väldigt lagom att få till träning i helgen och sen kunna lägga till ett pass mitt i veckan.

Mycket fokus på apportering men jag är ju lite av en "periodare" och just nu är apporteringen roligast :D


Idag blev det Vhena sjön igen men på andra sidan där det går bra att träna med bilarna nära. Även idag blev den en hund i taget även om Tjejerna nu är färdiglöpta så det egentligen inte spelar någon roll.


Innan vi satte igång fick alla röra på sig, svalka sig med lite bad och rasta av sig. Sen var det dags att börja jobba.

Millie blev först ut för en gång skull (ofta hamnar hon på slutet av någon anledning) Vi höll till nere vid vattnet men började med lite markeringar och ett närsök på land. Fanns en liten skogsdunge med stigar runt om och även ut åt sidan. Annelie stod i mitten och jag och Millie rörde oss runt på stigen men först började vi med att jag la ut två dummy ut åt sidan för närsök. Sen kastade Annelie markeringar inne i dungen med samma nedslagsplats.
Blev VÄLDIGT kort avstånd (kanske egentligen inte mycket mer än 5 m) men även det är nyttigt ibland och vi fokuserade mycket på stadgan som alltid behöver tränas på Lilla Fröken ;D
Efter första markeringen skickade jag på närsöket samt en gång till innan sista markeringen. Inget kanonupplägg kanske men jag är nöjd med resultatet.



 







Sen var det dags för vattnet och nu blev det ännu mer jobb på stadgan för det är SVÅRT när vattnet lockar. Första markeringen hade vi koppel på men sen gick det bra även om jag fick jobba ordentligt.
Svårt även att låta bli att skaka sig innan avlämning och då brukar hon först lägga ner dummyn, men bättre än det brukar och några fina avlämningar blev det. Mycket kvar att slipa på men jag är ändå nöjd. Vi har inte badat så mycket i sommar pga löp och jag kan ändå se att vi gör framsteg. Dessutom blev det bra konditionsträning samtidigt ;D



 
                                               Bråttom i vattnet när markeringen kastats. ;D



 
                                                   ............ och sen full fart !!!



 




 
                                    Några avlämningar blev i alla fall fina, bara att träna vidare.



Sen var det Martins tur emellan innan det var dags för Ebba att komma ut. Annelie valde att bara köra vatten med Martin och jag gjorde samma sak med Ebba.  Jag la även till ett linjetag bakåt upp på land. Oj vad det var svårt att vända om när vattnet lockar. Hon kunde inte ens sitta fot åt rätt håll men satte sig väldigt snyggt och rakt med näsan åt fel håll, Tokfian. ;D
Några små pip kommer det oxå ibland när det blir för ivrigt och jag kanske håller aningens för länge på stadgan. Svår balansgång det där. Annars är Ebba bättre på avlämningar och inte alls lika snabb att vilja skaka sig. Men som sagt, vi har inte badat så mycket i sommar så det är bara att jobba vidare.

Avslutningsvis blev det även Theos tur (bara landjobb för honom) innan vi avslutade med välförtjänt fika och fritt bad för hundarna.
Av någon konstig anledning hade Annelie bara kameran med när Millie jobbade sen blev det där med fotandet helt bortglömt fram tills det var fikadags. Kanske hade Mattarna mest fokus på arbetet vilket inte är fel alls. ;D



 
                                                 Mycket fanns det att lukta på.



 
                                                Det plaskade en massa småfisk i vassen
                                                           (eller vad det nu var)



        
                                                                 Theo !



 
                                                                      Ebba !



 
                                                                   Millie !


 

Kommentarer
Postat av: Annelie

Super fina bilder! Tack för ännu en mycket givande träning min vän!

2012-07-06 @ 22:17:32
URL: http://harpo-labradoren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0