Frisim 5

 
 
 
Två steg fram och ett steg tillbaka, är det inte så det kan vara i träningen ibland ? Idag var en så'n dag kändes det som i alla fall.
Ebba var lite mer uppskruvad än vanligt redan från början och.... ja.... då går det inte riktigt lika bra heller.
 
Provade lite olika varianter och i början blev det en hel del i och ur vattnet utan att vi fick till det särskilt bra. Ebba får liksom lite "slagsida" i vattnet beroende på åt vilket håll hon har huvudet (hon vill alltid titta på mig) Därav blir simningen lite på "tvären". Ska jag få henne att titta rakt fram  och skjuta ifrån bra med benen så simtekniken blir rätt måste jag kasta en leksak. Tyvärr gör det att hon stressar upp sig för mycket dessutom är bassängen kort och det blir svårt med vändningen
 
Mycket plask hit och dit blev det. Idag blev Matte blöt !!!!!!!!!!!!!!!!!!  Till slut provade jag att köra utan leksak och att jag höll i linan alldeles intill huvudet. Kunde då "knixa" till i vändningen så det blev alldeles rätt bara jag bytte hand åt höger och vänster svängarna. Synd att jag kom på detta mot slutet för det funkade jättebra och vi fick till två pass på 4 + 5 min.  Detta ska vi köra direkt nästa gång och hoppas det funkar lika bra.
 
 
Medan Millie tuffade på och jag går där fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka roade jag mig med att fundera ut hur mycket jag egentligen går och hur mycket Millie egentligen simmar.
 
På en minut simmar Millie exakt 7 längder i "normaltempo". Om vi speedar upp farten lite simmar hon 9 längder på en minut.  Bassängen är 6 m lång och ett pass är 10 min. och hon kör 3 pass per gång vilket i normaltempo ger ca 1500 m.  speedar vi upp tempot under en tredjedel av tiden (vilket är det vanligaste) tillkommer ytterligare 100 m. Ganska bra jobbat tycker jag !!!!
 
Hur mycket går jag då ?? Jag går lite längre eftersom jag vid varje vändning går förbi kanten så Millie inte ska vända för tidigt, vilket gör att jag går ca 9 m varje längd. men lika många längder som Millie gör att jag går nästan 2 km varje gång Millie är på badet och simmar. Rätt bra jobbat det oxå ;D
 
Idag körde vi normaltempo i 10 + 10 + 10 min. med 1 min. paus emellan. Nu är hundarna rastade, har smaskat i sig varsitt tuggben och sover som stockar !!!! :D
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

haha o även matte är klar med dagens fyspass ;)
Rolig du är som räknade ut allt... inte illa jobbade längder i en liten minihall.
Go girls!

2012-11-14 @ 12:35:31
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0