Torsdagsträning

 
 
 
 
Eftersom jag var upptagen igår och ledig resten av veckan blev onsdagsträning till torsdagsträning istället ;D
 
Vid 14.00 träffades Annelie och jag uppe vid Klinga. Lite nya saker stod på programmet, eller för våran del var det nog att damma av lite gamla saker som kommit i skymundan ett tag.
Hursomhelst var det fokus på stadga och även sökträning som vi inte gör särskilt ofta.
 
Allra först började vi med en uppvärmningspromenad i koppel på ca 20 min. Så viktig för alla hundar men har lagts till i träningen numera tack vare Millies rehab. Millie kommer alltid vara tvungen att göra detta för att kunna vara med med sin tass men det ger samtidigt så mycket andra nyttiga saker så vi borde egentligen börjat med det för länge sen.
 
När alla var uppvärmda och redo blev Millie först ut. (första passet blev det en och en för hundarna så vi kunde hjälpa varandra) Vi gick över på andra sidan vägen. Vi körde längst ner där terrängen var bäst för Millie.
 
Annelie var kastare och stod på samma ställe hela tiden. Det blev enkelmarkeringar medan Millie och jag rörde oss i en solfjäder runt Annelie. 
Idag skulle det vara stadga, stadga, stadga helt utan "luring" eller annan hjälp. Annelie kastade nära sig och plockade upp dummyn om det blev knallning.  Millie är ganska taggad nu när hon börjat få vara med på träningen så hon darrar av förväntan.
 
 
Ärligt talat var jag helt övertygad om att hon skulle dra direkt på första markeringen. Hon är ju så glad att få vara med så det gärna blir lite fort och fel och kan bäst själv. ;D Men inte då !!! Hon satt fint kvar medan jag sakta räknade högt till 5 och sedan skickade på ett jaa!! Tanken att räkna högt var dels att hon inte skulle dra iväg bara hon hörde min röst och dels att Annelie skulle höra så hon visste om hon behövde plocka upp dummyn.
 
Vi flyttade oss lite och nytt kast men nu blev det för lätt i rumpan och Annelie fick snabbt plocka upp. Hejdade henne även med rösten och då vänder hon tillbaka direkt. Blev ett par kast där vi fick göra om annars gick det över förväntan. Sista kastet gjorde Annelie lite extra retsamt med att purra och låta dummyn försvinna in bland ormbunkarna men Millie fixade det galant.  MYCKET nöjd !!! Hon kan ju det här egentligen ALLT hänger på att jag "släpper igenom" slarv alltför ofta, men nu får Matten skärpa till sig och sluta med det.
 
 
Ebba fick exakt samma övning. Hon har redan från början en bättre stadga och där kan det istället bli att hon sitter kvar på kommandot så jag fick trycka till med ett lite kraftigare jaa!!!! när jag skickade.  MYCKET nöjd även med henne och det hela hänger enbart på handlingen !!!!!!!
 
 
När alla hundar var klara blev det fika förstås. Så himla nyttigt och roligt att sitta ner och diskutera, klura och fundera hur övningarna gått.
 
Efter fikat blev det mer jobb för hundarna. Redan innan första övningen hade vi varit och lagt ut ett sök på andra sidan vägen. En "ruta" som var 40 m bred och ca 50 m djup. 7 dummy utlagda och nu fick hundarna komma ut två och två. Theo och Millie i första par.
 
Millie fick ligga och titta på medan jag hjälpte Theo och Annelie i starten. Det här är nytt för honom men kommer bli bra. Blir ju lite att klura på när det är nya saker, jätteroligt tycker jag. Dessutom tänker man till lite extra hur man själv och ens egna hundar gör.
Millie har inga problem att jobba längst ut utom synhåll från mig och hämtade in dummys därute. Däremot "fastnade" hon ett tag i framkanten. När hon inget hittade där såg hon lite undrande ut om vi kanske skulle hitta på nå't annat kul eller rent av bjuda på en godis ;D Jag varken sa eller gjorde något och då jobbar hon sig ut igen på egen hand.
 
 
Sen körde Martin och Ebba ihop. De är ju vana båda två så vi valde att skicka varannan gång så fick jag samtidigt lite nyttig passivitet när Martin var ute. Ebba hämtade fyra och Martin tre. Sista var den längst ut i vänstra hörnet. Bra jobbat av båda två !!!!!!!
Blev ett himla bra pass idag som tog ganska många timmar. Tror vi hade extra mycket att prata om och klura på men det är ju det roligaste av allt med träningen !!!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0