Dirigering

       
 
 
Sen en tid tillbaka har ju Ebba och jag börjat träna på dirigeringar. Vi har tränat i lugn och ro för oss själva här hemma.
Det vi gjort har varit stoppsignal i en massa olika varianter (och den börjar sitta riktigt bra nu) "Ut"-tecken där jag satt Ebba mitt emot mig och skickat bakåt-ut. Sidotecken har jag tränat likadant med Ebba sittandes mitt emot mig och utlagda dummysar till höger eller vänster. Jag har även ibland skickat framåt på ett tomt linjetag, blåst stoppsignal och sedan skickat höger eller vänster på dummy som Ebba varit med och lagt ut. Vid ett par tillfällen (uppe vid Yxbacken) har jag även testat av stoppsignal och sidotecken när vi varit några fler som tränat.
 
 
Idag ville jag prova att sätta ihop det till mer som en hel övning. Så på lunchpromenaden plockade vi med några dummy och gick ner till fälten vid grustaget.
Tänkte använda den lilla traktorvägen som går in mellan fälten för linjetag och skicka på sidotecken ut på vallen ca 20 m. med en ensilagebal som referens.
 
 
Först fick Ebba sitta och titta medan jag la ut  2 minidummys som ett litet närsök till Millie vid ensilagebalen så den blev en känd och lite lockande plats. (fast henne skickade jag bara ca. 5 m ifrån)
Gissa om Millie blev glad att få en liten uppgift !!!! :D La ut ytterligare 2 till Millie, nu lite mer gömda och bakom balen och hon blev lika glad en gång till.... ;D
 
Därefter gick vi traktorvägen bort en bit så Millie fick vänta en bit ifrån när det var Ebbas tur. På tillbakavägen la jag sedan ut 3 dummy på vägen medan Ebba var med ca. 50 m från utgångspunkten.
Nu hade vi 3 dummy 50 m rakt fram på vägen och rakt ut på vallen ca 20 m fram på vägen låg 2 dummy vid balen 20 m ut. Ebba visste om allihop.
 
 
Började med att skicka rakt fram på ett linjetag och en av de tre dummyna kom in. (Lite sug mot balen gjorde att det blev en liten båge på tillbakavägen.
 
Andra skickade jag på linjetag rakt fram men blåste stoppsignal efter 20 m (i höjd med balen) Kanonsnyggt stopp !!! och sedan sidotecken till balen som hon lyssnade på direkt.
 
Tredje skicket blev ett linjetag rakt fram och andra dummyn kom in.
 
Fjärde skicket var tänkt likadant som andra men nu var Ebba fokuserad på balen och verkade förvänta sig en stopp signal, så det fick bli ett linjetag rakt fram där den tredje och sista dummyn på vägen kom in.
 
Gjorde ytterligare ett skick på linjetag rakt fram (där Ebba nu visste att det inte fanns några dummy kvar) Först blev hon tveksam att ge sig ut en gång till så jag skickade om. Nu blev det full fart så i jämnhöjd med balen blåste jag stoppsignal och skickade på sidotecken till balen så den sista minidummyn kom in. Superfint stopp även denna gång !!!! :D
 
Riktigt, riktigt nöjd med dagens dirigeringsövning där Ebba nu börjar få kläm på vad som gäller och lyssnar bra på mig.
Det enda som kunde varit bättre (om jag ska vara petig) är vägen in från linjetagen rakt fram där det varje gång blev en liten båge pga dragningen till balen. Men det var inte det viktiga idag. Idag var det att lyssna på signalerna som var det viktiga och det funkade kanonbra !!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Härlig läsning, visst är det underbart när samarbetet fungerar. Såna bra övningar vet jag en "jag kan själv" brorsa som skulle behöva ;)
Kram

2012-09-27 @ 07:48:21
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0