Ebbas träningsvecka

 
 
 
Då har Ebbas första träningsvecka gått sedan vi var på Alpha Ohm och snart är det dags för ett nytt besök.
 
Ebba och jag har tränat på ganska flitigt och gjort vår hemläxa ordentligt. ;D Känner att jag vill dokumentera vad vi gör men tror jag kommer samla ihop det veckovis eftersom det är ganska korta små träningspass och ändå ganska lika varje dag.
 
Onsdag 6/3 :   Första träningsdagen. Märkte ingenting från gårdagens spring på löpbandet i alla fall. Ingen stelhet eller träningsvärk eller annat vilket kändes skönt. Känns som hon har en ganska god grundkondition och att det oftast är huvudet som tar slut före benen.
Idag startade vi morgonpromenaden med viktmancshetterna på. Egentligen skulle det vara 5 min första gången men jag missade tiden så det blev 10 min istället. Ingen skillnad alls på Ebba utan hon går precis likadant som utan manschetter.  När vi kom hem blev det några varv över stegen och stretching.
 
Lunchpromenaden tog vi "off-road" i skogen 1 tim och Ebba fick även pulsa i skritt och trav i blötsnö. Några varv på stegen när vi kom hem och stretching.
 
 
Torsdag 7/3 :   Morgonpromenad med vikterna på 10 min. ( totalt är promenaden 1 tim. med uppvärmning och nedvarvning. Vikterna är på en stund i mitten av promenaden)
 
Sen åkte vi iväg på apporteringsträning tillsammans med Annelie så det fick bli dagens "off-road". På eftermiddagen hade vi bestämt skogspromenad tillsammans med Yvonne och Spike samt Cissi ridandes på hästen Vargas. Ebba var rätt trött men jag tyckte det var bra miljöträning att gå promenad tillsammans med en häst så det fick räcka att bara göra sällskap.
 
 
Fredag 8/3 :   Morgonpromenad. Idag fick vikterna vara på 15 min. och sen avslutade vi med stegen och stretching. Hemma i trädgården har vi påbörjat att träna på att lyfta bakbenet, men det är bara som ett roligt men ändå nyttigt trix och det går väl sisådär...;D
 
På eftermiddagen fick Ebba en egen skogspromenad eftersom Millie varit iväg på simmet. Vi var ute 1½ timme Off-road och roade oss bl.a. med att lära Ebba backa upp och ställa sig med bakbenen på nedfallna trädstockar, vilket gick jättebra !!! Vi försökte även att Ebba skulle göra sidosteg med bakdelen över mindre grenar och det funkade väl halvbra. Avslutade med stretching.
 
 
Lördag 9/3 :   Idag var det apporteringsträning samt ridhusträning så idag har det bara blivit 20 min med vikterna på under kvällspromenaden samt stretching.
 
 
Söndag 10/3 :  Vilodag och ingen annan träning än 20 min. med vikterna på samt några varv på stegen och stretching.
 
 
Måndag 11/3 :   Morgonpromenad med vikterna 20 - 25 min. Har börjat varva tempo mellan skritt, trav och snabb trav (så matte har blivit tvungen öka på till lite jogging) Stegen förstås och stretching.
På eftermiddagen kom Annelie och grabbarna på besök så det fick bli dagens "off-road"
 
 
Tisdag 12/3 :    Även idag fick vi besök, nu av Katarina och lilla Musse.  På kvällspromenaden blev det 20-25 min med vikterna samt stretching.
 
Så här efter en veckan kan jag tycka att Ebba har lite lösare och ledigare rörelser samt sträcker sig mer inomhus (när hon vaknar, kliver ur soffan o.dyl.) och rör mer på svansen. Om två dagar ska vi tillbaka till Alpha Ohm igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0