Långfredag

 
 
 
Idag samlades vi ett ganska stort gäng för apporteringsträning här ute i Gårdeby. :D  Vi har fortfarande en hel del snö kvar men oxå en hel del fina snöfria ställen. Vi parkerade bilarna nere i grustaget och när alla kommit startade vi upp med gemensamma småövningar, fotgående och inkallningar. Ebba fick vara med på den gemensamma övningen även om Millie oxå var med idag.
 
 
När vi kände oss uppvärmda startade vi med grabbarna så Millie och Ebba fick vänta i bilen medan jag följde med som kastare. Tyst i bilen medan jag var borta. :D
 
Ebba fick komma ut i andra omgången. Vi hade rekat innan och det fanns en hel del övningar utmed vägen som man kunde anpassa efter sin egen hund. Första stoppet var en ganska lång markering uppför en slänt. Den hoppade jag över med Ebba, istället stod vi och bekantade oss med Theos kullbrorsa Love som kommit på besök från Stockholm. Alltid roligt och trevligt med nya bekantskaper tycker både Ebba och jag.
 
Nästa stopp var i björkbacken och här ville jag ha en kort, lätt dubbelmarkering för att fortsätta den träning vi påbörjat.  Två stycken dubbla blev det som jag var helt nöjd med. Ebba hade full koll även när den ena hamnade bakom ett träd. 
 
 
                      
                          Redo för dubbelmarkering, här är det Ebba som hamnat bakom ett träd. ;D
 
 
 
 
 
 
                                                 Vet att den ligger där bakom trädet !!! ;D
 
 
 
                                                             Japp där var den !!!!!
 
 
Nästa övning var en form av minnesmarkering.   Vi stod på vägen och fick en markering ut i terrängen, sen gick man fot och rundade en stor en, klev över diket och skickade därifrån på markeringen. Funkade jättebra!! Det Ebba hade svårt för här var fotgåendet runt enen. Tror hon mest gick på tvären för att hålla koll på den kastade markeringen. Minns faktiskt knappt att vi har haft en sån övning någon gång där vi flyttat oss efter kastet. Vända-om övningar och liknande har vi gjort mycket men inte någon fottransport vad jag kan minnas så det var nyttig träning som vi ska göra fler gånger.
 
 
Därefter gick vi vidare för en övning på vägen utmed skogen.  Yvonne la ut ett linjetag ganska lång ut sen blev det markeringar utmed vägen med ökat avstånd. (Ebba fick tre stycken) för att till sist skicka på linjetaget allra längst ut.  Det här är en övning som vi gjorde en hel del förra året och Ebba kan den riktigt bra.
 
 
                               
 
 
Hade även planerat en övning på tillbakavägen men då det var en hel del stress och ljud när de andra jobbade valde jag att gå ifrån och försöka fokusera på lite annat. Vi passade på att köra bakdelskontroll och sitta fint. Det gjorde att Ebba varvade ner och blev lugn och avslappnad så jag valde att avsluta för idag.
 
 
Efter fikapaus var det till slut Millies tur att komma ut i sista omgången. Hon fick starta upp med den lite längre markeringen i slänten. Lite på tårna och lite tjafs vid inleveransen på de två första så Annelie fick rycka ut (precis som det brukar vara hmmmm.....) men vi gjorde om och gjorde rätt för hon vet ju precis hur inleveranserna ska vara, egentligen.... ;D
 
 
                               
                                                                    Jätteredo !!!!!!!  ;D
 
 
 
 
 
Nästa övning för Millies del blev "minnesmarkeringen" även hon hade liiiiite svårt med fotgåendet runt enen. Fort och rätt blev det i alla fall.
 
 
 
 
 
       
 
 
Därefter gick vi vidare och det var dags för linjetaget med markeringar. Nu gick jag själv och la ut linjetaget eftersom Millie ibland har lite svårt att sitta kvar. (fick sätta tillbaka henne en gång)  Därefter kastade Yvonne fyra markeringar med ökat avstånd. Vid den första markeringen bad jag Yvonne att stå mitt på vägen och kasta alldeles framför fötterna för att kunna hejda Millie om hon (som jag misstänkte) skulle springa direkt till linjetaget. Hon försökte göra precis det jag trodde men Yvonne hann inte stoppa henne, däremot lyssnade hon när jag stoppade henne så markeringen kom in istället för linjetaget. :D
Ytterligare en markering stod Yvonne på vägen men sen kunde hon stå vid sidan av och Millie struntade i linjetaget som sen fick hämtas allra sist. Sen råkade visst Yvonne tappa en dummy på tillbakavägen så det blev ytterligare ett linjetag ;D
 
 
 
                       Jodå, det går att strunta i linjetaget där borta och ta markeringen istället !!!
 
På tillbakavägen blev det även ett stopp i björkbacken för ett par dubbelmarkeringar. Millie hade full koll och det var inga problem alls.
 
En riktigt härlig dag även om en isig snålblåst bet i kinderna och solen lyste med sin frånvaro större delen av tiden !!  TACK Annelie för de fina bilderna och den goda kakan !!!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0