Mera träning

Yvonne är träningssugen och självklart hänger vi på, speciellt när vi inte ens behöver ge oss iväg hemifrån. Så nu kör vi för fullt innan Yvonne börjar jobba igen på torsdag. ;D
 
Bestämde oss för att åka ner till sjön. Egentligen kan vi ju promenera dit men ibland vill man ha bilen med och dessutom sparar det en hel del tid speciellt när jag ska iväg och jobba ikväll.
 
Allra först började vi med en rastrunda utmed sjön där hundarna oxå fick några vattenmarkeringar var. Inte lätt det där att vänta på sin tur och vara med och kasta, speciellt inte vid vatten.
 
I övrigt var planeringen stadgeträning och korta markeringar men innan dess började vi med något som jag vet att jag är väldigt slarvig med, nämligen att kunna sitta kvar lugnt och stilla i bilen även när grinden  öppnas. Det är väl inte så att mina hundar kastar sig ut hals över huvud men de har allt lite svårt att sitta kvar och vänta på kommando om jag öppnar grinden och sedan går ifrån en bit.
 
När vi hade lite ordning och reda runt bilarna tog vi ut hundarna en och en för träning. Millie först och Ebba sist.
Började med fotgående med en himla massa störning från Yvonne som kastade dummysar runt oss. Sen blev det korta markeringar i högt gräs. (och även en som hamnade i ett träd av misstag fast väldigt långt ner så Millie kunde hämta den) Millie hade bra ordning på både fotgåendet, stadgan och markeringarna.
 
Avslutningsvis blev det ett linjetag (eller en hel massa eftersom stadgan helt plötsligt försvann sin kos) Attans vad svårt det var att sitta still och vänta på kommando när dummyn stod därute alldeles synlig. "jag sticker och hämtar den direkt" sa Millie så fort vi ställde upp. ;D
Men vi gjorde om och gjorde om och gjorde om och gjorde rätt !!
 
 
Ebba fick oxå börja med fotgående och jag blir bara mer och mer nöjd med henne. Inga problem med all störning heller !! Istället för korta markeringar fick hon sen istället träna på att ha näsan på istället för att använda ögonen så mycket.
Yvonne "grävde" ner fyra små dummysar och skickade på närsök. Bra arbete med näsan och alla kom in även om den sista tog en stund att hitta.
 
Nyttig och lite annorlunda träning idag på sån't som vi behöver men inte så ofta får till när vi tränar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0