Apportering

 
 
 
Idag blev det apporteringsträning på eftermiddagen. Gjorde sällskap med Yvonne som hade ledig dag så här mitt i veckan. Vi tog bilarna ner till kohagen vid Myrgården så vi kunde ha en hund i taget ute.
 
Ronja blev först ut. Även om vi tränar en hel del linjetag när vi är själva just nu ville jag gärna hitta på något mer när vi hade sällskap och kasthjälp. Så det blev ett par markeringar på samma ställe så vi fick en känd plats. Avstånd ca. 40 - 50 m Hon börjar bli lite lätt i rumpan ibland Lilla Rövardottern så det gäller att vi inte släpper igenom och även håller i stadgeträningen. Någon tappad apport och smålek på vägen in vid något tillfälle blev det oxå men en del saker tänker jag dyker upp med åldern. Inget som bekymrar mig utan vi tränar på att göra rätt.
 
När vi hade en känd plats blev det ett par linjetag med minidummy och avslutningsvis sedan även en markering till. Är på det stora hela nöjd med Lilla Fröken. Hon markerar fint, använder näsan kanonbra, har bra fart och fina avlämningar.
 
 
Ebba och Spike fick komma ut var för sig men gjorde samma övning. Spike dock med något längre avstånd så han fick springa över både Ronjas och Ebbas platser.
Jag la ut 3 linjetag i en solfjäderform som Ebba fick sitta och titta på när jag la ut. Sedan vände vi helt om, där stod Yvonne och kastade markeringar i en träddunge.

Först blev det en markering som fick hämtas sen första linjetaget. Ny markering som inte fick hämtas, linjetag nr.2 och sedan hämtades den kastade markeringen. Därefter 3:dje linjetaget och sedan ett dolt linjetag på platsen för markeringarna. Avslutningsvis sedan en markeringen som landade dolt nedanför kullen en bra bit till vänster om de tidigare markeringarna.
Himla bra jobb av Ebban !!! Tog ett par skutt fram på markeringen som inte fick hämtas så jag fick stoppa henne men då lyssnar hon bra. I övrigt bra fart ut och ännu bättre fart in, bra jobb med näsan och fina linjetag.
Nu ska vi träna stadgan så den verkligen sitter till 100% sen planerar vi att våga oss ut på WT till våren.
 
 
Millie blev sist ut och nu började det redan skymma rejält. Hon fick nästan samma övning som Ronja men med dolda linjetag och avsluta med en dubbelmarkering. Inte helt lätt i mörkret. Verkar som att kylan som kom med mörkret även gjorde det svårt med vittringen för även när näsan var på hade hon problem att hitta.
Alla verkade i alla fall trötta och nöjda när vi kom hem så Matte med gott samvete kunde åka och jobba på kvällen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0