Fläten

 
 
 
Idag åkte vi iväg på hundträning till Elisabeth och Jan utanför Simonstorp. 9 stycken blev vi och 7 stycken körde hund.
Elisabeth hade lagt stationer med olika övningar. Jan kastade dummy och pangade även med apportkastaren ibland. Så himla lyxigt att komma till "dukat bord".
Jag körde Ebba som till att börja med var alldeles för mycket uppe i varv (läs: rätt hysterisk !!) Första stationen var en enkelmarkering samt linjetag utlagda i en björkdunge. Elisabeth körde först med skott vilket varvade upp Ebba ytterligare ett snäpp.
Vi körde som nr.2 utan skott. Dummyn kom lite åt höger men Ebba var helt säker på att den landade rakt fram. Hon jobbade på ganska länge utan att lyckas. Jag försökte styra henne och jag tyckte hon lyssnade ganska bra då vi inte tränar dirigeringar så mycket men fortfarande kom hon inte tillräckligt långt åt höger för att få den i vind. Tog in henne och försökte skicka på linjetag men hon var fortfarande inte tillräckligt till höger så jag valde att få ett nytt kast och nu funkade det bra.
Ebba var rejält varm och började bli trött så jag valde att inte ta linjetaget.
 
Andra stationen var vattenmarkeringar. Fortfarande hysteriskt uppe i varv och jag började bli rejält frustrerad vilket är en väldigt dålig kombination. Kände att jag mest bara ville åka hem.
Ebba behövde i alla fall svalka sig ordentligt så hon fick en markering utan några som helst problem. Valde att ta en till lite mer mot vassen men den drev iväg ganska snabbt och hon kom alldeles fel så den fick vi ge upp till slut.
 
Nu funderade jag på om jag skulle välja att åka hem eller att försöka bli av med min frustration. Nu är det ju så himla roligt att träna så jag valde att stanna så Ebba, jag och Ronja gick upp i skogen för oss själva medan de andra körde klart vid vattnet.
Vi satte oss på en stubbe, gjorde ett litet godissök samt strosade runt lite i vattenkanten. Nu hade i alla fall Matten lugnat ner sig och kände sig redo att fortsätta vilket brukar ha en positiv effekt på Ebba.
 
Nästa station var markeringar i Pors inte långt från vattnet. Medan vi väntade på vår tur sysselsatte vi oss med lite lydnadsträning vilket fick Ebba i alldeles rätt känsla så när det var vår tur gjorde hon två fina markeringar ut i den höga, starkdoftande porsen. Mycket nöjd där !!!
 
Sista stationen var i skogen alldeles vid bilarna. Markering nedför en backe (där hunden inte såg nedslaget) samt ett linjetag till vänster under en gran.
Jag valde att få markeringen kastad, vända runt och ta linjetaget och sedan hämta in markeringen. Inga konstigheter utan bra jobbat av Ebba och jag var supernöjd över att vi stannade kvar och lyckades komma i bättre träningsstämning.
 
Ronja var med hela dagen och togs om hand av Annelie medan jag och Ebba jobbade. Hon skötte sig alldeles utmärkt både vad gäller skotten och att sitta och vänta !!
 
Millie och Martin fick campera ihop i bilen. ( och komma ut och rastas förstås) De kanske inte var helt nöjda med dagen men fann sig tålmodigt.
 
Stort tack Jan och Elisabeth för en härlig träningsdag !!!
 
 
      
 
 
 
 
 
 
 
 
På vägen hem svängde vi ner till Lindängen så även Millie skulle få bada och bli av med lite spring i benen. Ronja hade sovit i bilen och hade oxå lite spring i benen att bli av med. ;D Nu hade jag även tid att plocka fram kameran som legat i bilen hela dagen.
 
 
 
                                                       Nöjd att det äntligen blev hennes tur !!
 
 
 
                                                    Apportering med störning......... ;D
 
 
 
                                    Hallå, jag jobbar faktiskt här och kommer dessuton från höger !!
                                                            Lite respekt om jag får be !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0