Ny aktivitet

Idag har Ronja och jag gjort något superroligt !!!! Vi åkte till en god vän där vi fick prova på specialsök.  Minns att jag redan när Ronja var liten valp imponerades av hennes nosarbete och tänkte redan då att "det där skulle vara roligt att ta tillvara. Jag skulle kanske ta och gå en specialsökskurs med henne när hon blir lite större".
 
 
Nu kom det dåliga höfter, veterinärbesök och en massa rehab emellan men tanken har legat där i bakgrunden hela tiden.
 
 
Nu har jag en god vän som är duktig på det här, har tränat upp två egna hundar samt varit ute i skarpa lägen både med pyroteknik och narkotika. Hon erbjöd sig att hjälpa oss att starta upp så får vi se om det blir en kurs på riktigt sen.
 
 
När vi kom dit var allt så pedagogiskt och noga planerat att det redan kändes som att gå på kurs. När vi haft en ordentlig genomgång av allting och fyllt i träningsjournalen var det dags för Ronja att prova golvbanan där en av burkarna var preparerad med Liptons te.
Ronja var till en början väldigt ofokuserad och förstod nog inte särskilt mycket av vad vi höll på med men vi fick till ett par lyckade försök innan det blev en kort paus. Nytt förök och det gick redan mycket bättre!!
 
 
Därefter blev det en längre paus med fika och babbel för oss tvåbenta (Ronja somnade som en stock på köksgolvet) Efter fikat avslutade vi dagens "lektion" med att Ronja fick göra samma övning igen och nu märktes det rejäla framsteg. Efter ett par försök råkade jag tappa ett par korvbitar (som var dagens godis) på golvet intill banan så Ronja började snosa runt efter korv men då räckte det att vi flyttade banan en liten bit så släppte hon korvdoften och fortsatte jobba igen.
 
Det här var verkligen jätteroligt. Nu ska vi få komma tillbaka nästa vecka igen och under tiden ska jag försöka få ihop grejer till en egen golvbana här hemma. Så himla spännande med en helt ny aktivitet !!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0