Träningsträff




Ifredags hade GRK Österg./Sörmland träningsträff härute i Gårdeby.  Perfekt för mig som jobbat natten och har lite svårt att hinna vara med annars.
6 st glada förare blev vi och lika många fyrbenta apportörer.
Först stannade vi till i "sjön" nere i grustaget och svalkade av hundarna lite. För rejält varmt och strälande sol var det idag.  Därefter bar det ut i kohagen för apporteringsträning.  (gäller att passa på innan kossorna kommer ut på grönbete)

Vi kom överens om ungefär lika upplägg men lite olika svårighetsgrad för hundarna.  Millie och jag blev först ut och jag ville ha det upplägg Annelie och jag hade senast vi tränade.  Alltså 3 målpunkter (idag markerade med vita pinnar) i solfjäderform. 1:a på 30m avstånd övriga 2 på 50m avstånd.

En lite skillnad idag i upplägget blev det då jag ville ha först en markering vid 1:an där det sen smögs ut en dummy som lämnades kvar. Sen en markering även vid 2:an och 3:an där det även lämnades kvar dolda dummys. Efter de tre markeringarna (som Millie skötte hur bra som helst) skickade jag på linjetag i tur och ordning. (inga som helst problem där heller) Är MYCKET nöjd med Millies insats idag !!! Bra fart både ut och in, fina upptag och avlämningar.  Stadgan höll sig oxå inom Godkänt. Resultatet kan väl nämnas som +-0..... en knallning, en kvarsittning och en samtidigt, ha ha ha ...... ja hon är lite ivrig ibland Lilla Illern.

Därefter jobbade de övriga en och en med liknande upplägg där vi hjälptes åt att vara kastare åt varandra.  Pigga, glada, duktiga hundar trots värmen. Jättekul !!!!

Innan vi avslutade för dagen blev det oxå en ganska lång dubbelmarkering.  Även här är jag nöjd med Millies arbete.  Bra markering och fart. Den ena blev lite klurig men hon höll sig i området och som vanligt jobbade hon på ihärdigt utan att ge upp.  Kul att se hur hon började väldigt nära för att sen jobba sig utåt i cirklar när hon inte fick korn på den. (verkar ha varit svårt med vittringen då fler hade problem här)  Så fort hon kom lite för långt ut jobbade hon sig inåt igen helt utan min hjälp.  (nåja. vet ju att jobba självständigt sällan är något problem för Lilla Fröken) och visst hittade hon den till slut !!!!














Efter ett par timmar med arbete, fika och en massa trevligt babbel avslutade vi dagen vid grustaget med några vattenmarkeringar så hundarna fick svalka sig lite igen.
Millie fick två markeringar och här är jag supernöjd över stadgan.  I övrigt har vi en del att jobba på när det gäller vattenarbete.  Ja, inte viljan att hoppa i vattnet eller farten men det där med att skaka sig och avlämningarna har en hel del kvar att önska...... men säsongen har ju bara börjat och det mesta brukar lösa sig på ett eller annat sätt till slut.
















Även Camilla med labradoren Kina var med i dag som en katt bland hermelinerna. Av någon konstig anledning hade min kamera svårt att fånga svarta objekt idag så de kom inte med på bild.  (eller kanske berodde det på att det var jag som var kastare när de jobbade)  Kul i alla fall att vi blev ett alldelse lagom stort gäng som fick till en fin-fin träning.


Kommentarer
Postat av: Annelie & Martin

Visst var det härligt! Nu är vi på våren här och härliga tider väntar!

Kram på Er!

2011-04-24 @ 21:45:50
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Ancki, Agnes, Frida

Tack för att du tog emot oss i Gårdeby. En helt fantastisk dag som man kan leva på ett tag.

2011-04-26 @ 21:52:56
URL: http://www.goldentjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0