Viltspår




Idag var det så dags att ta oss an viltspåret jag traskade ut i tisdags.  Ebba fick gå först redan på morgonen när jag kom hem från jobbet.  Då var spåret 38 timmar gammalt.
Alla bilder i dagens blogg är tagna när Millie spårade på eftermiddagen eftersom jag glömde kameran på morgonkvisten. 
Under natten försökte jag mig på att rita en "karta" över spåret medan jag var på jobbet.  Ritade även dit hur sen både Ebba och Millie tog sig fram. 
Tyvärr blev det inte helt rätt med proportionerna men, men........jag vet ju i alla fall hur det var i verkligheten....





Spåret är drygt 200 m långt.  Första sträckan är ca 50 m. Vid första vinkeln kommer det in ett släpspår (hare) från höger som sen går drygt 100m i stort sett rakt fram UNDER blodspåret.  Släpspåret tar sen slut i tomma intet och inget ligger där. Blodspåret går i överkanten och vinklar ner utanför släpspåret sista raksträckan som är ca 75 m fram till klöven.

Släpspåret är utlagt som en störning 7-8 timmar innan blodspåret men dessutom bjuder minsann naturen på egna störningar oxå under spårets gång.

På kartan ser man Ebbas väg brunpilad. (Millies väg är grönpilad)  Bra upptag och spårstart sen ser man ett par ringningar innan och ihop med första vinkeln.  Här var det en störning i form av något som verkade vara uppspark och nattlega av rådjur på flera ställen som Ebba kollade av.  Sen hamnade hon i släpspåret och höll sig där till slutet. 
Med några ringningar tog hon sig sen ut på blodspåret och följde det fram till klöven där hon började ringa åt vänster innan hon fick vittring och hittade den.
När klöven var hittad skulle det ju både smakas och rullas på den, vilket skulle visa sig bli en stor störning för Millie senare.





När Millie och jag kom till skogen på eftermiddagen hade denna skogskoja dykt upp i närheten av spårstarten och skogsmaskinen höll till i närheten. Tack och lov inte i vårt spår dock !!
Nu hade spåret legat 46 timmar.  Kameran fick följa med.  Brukar inte fota när vi är ute och jobbar då det är lätt att bli ofokuserad, men nu tänkte jag att egentligen ska man ju hålla sån hastighet att en jägare utan bekymmer kan följa med och skjuta ev skadat djur.  Millie brukar vara aaaaningens snabb i spåret så idag skulle jag vara "jägaren" som skulle klara att skjuta med kameran.  Funkade riktigt bra även om alla bilder inte gick att använda.


                      
                           Millie startklar medan jag kollar av vad som hänt vid spårstarten.

För att få en lugnare start har vi nu lärt in att Millie sitter kvar och väntar medan jag går fram och undersöker starten.  Funkar jättebra numera.  Var helt omöjligt förr då hon var alldeles för ivrig.  Se där hon lär sig hon med Lilla Illern.  Bra upptag och spårstart. Vindar lite till höger vid Ebbas första ringning och här har jag en misstanke om att det kommer in en viltstörning från höger som hon sen följer in i vinkel och vidare rakt upp ca 25 m innan hon inser att blodspåret är tappat.



                                                        Kollar av uppsparket noga !!!



                       ............. sen tuffar vi på mitt i spåret fram till vinkeln.  Lagom tempo !!!



                                   Hmmmmm..........undrar om vi inte kommit lite fel nu ?!?!?!?!



     Millie blir alltid lite stressad när hon upptäcker att hon kommit fel och får bråttom att ta sig rätt igen.



                                                                  Tillbaka på banan igen !!!


Vid andra vinkeln tar hon sig en snabb funderare och kollar av om det är höger eller vänster vi ska innan hon tuffar på mitt i spåret fram till klöven.
Här blir det mycket störning från Ebbas ringande samt rullande och smakande på klöven så även Millie är ute en hel del och ringar till vänster innan hon får vittring och hittar slutet.


                                             Är det Matte som snitslat spårslutet ?!?!?!?!
                                            (nej, bara skogsgubbarna som varit i farten)



                                                    Häråt tror jag att det luktar klöv !!!


                                 
                                                             Det börjar brännas !!!



                                                           Japp, där låg den !!!!!!!!!!!!!


                            
                                                 Kolla vad jag hittade !!!!


                     
                                                 ............ måste bara rulla lite på den..........


                    
                                                .............  och smaka lite    


         
                                                      Bytt klöven mot ett grisöra.


Idag var det Millie som gick snäppet bättre än Ebba, som faktiskt missade en del av blodspåret pga. släpspåret.  Är ändå nöjd med bådas insats !!!!!  Det är inte lätt med spåren när det är så här varmt och alldeles kruttorrt i skogen.  Däremot missade jag (som vanligt) att ta tiden !!!!!!!!!!  Får verkligen skärpa mig och se till att hålla koll på klockan i fortsättningen.  Kändes i alla fall som dagens spårande gick i ganska behagligt tempo med båda två.


       
                                                            Varmt i skogen idag !!!!!   


   
                                                                 Då är det gott med vatten.  


      



Kommentarer
Postat av: Ancki, Agnes, Frida

Så härligt för hundarna med viltspår. Att ibland får jobba själva är nog ganska bra för dom. Visst är det härligt med denna årstid då man kan göra lite av varje. Det blir ju aldrig tråkigt. Läste din blogg tidigare att ni börjat Rallylydnad. Vi ska gå på en "prova på kurs" hos Lotta på torsdag. Det ser vi fram emot.

2011-05-01 @ 22:20:20
URL: http://www.goldentjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0