Tävling

     



Idag var det dags för tävling igen.  Kl 09.00 packade Millie och jag in oss i bilen och styrde kosan mot Nyköpings BK för att starta i lydnadsklass II.
Nyköping är en helt ny klubb för oss och vi kom dit en bra stund tidigare än beräknat.  Stekande sol och VÄLDIGT varmt.  (hmmm inte riktigt vårt väder) 

Idag åkte vi själva (men jag kan säga att det inte gick ett dugg bättre för att Annelie stannade hemma) Träffade dock flera "kändisar" på plats så vi kände oss i trevligt sällskap.  :D

Klubben låg på ett trevligt ställe. Skuggig parkering med svalkande vindar så Millie fick stanna i bilen efter en rastrunda. 
Jag drog startnummer 4 av 9 startande.  Det blev två platsliggningar där vi kom i första.  Här fick förarna gå bakom en bod och gömma sig. Det gillar jag inte !!!! Tycker verkligen att det bör finnas plank till dold platsliggning !!!!

Stekhett ute på plan mitt i solen men Millie kändes bra när vi gick in.  Ganska snabb efter vi försvunnit kom en schäfer springande till sin matte. Efter ytterligare en stund kom även Millie smygande runt boden. Hoppsan, där var det kört redan från början med 40 poäng borta !!!!
Fick av de andra höra att det tydligen var Millie som börjat först med att sätta sig upp och klia sig på svansen pga. flugor. Sen tappade hon visst alldeles fokus och "glömde" sin uppgift. Sakta, sakta hade hon sen gått till mig bakom boden (utan att bry sig om övriga hundar)

Tjejen med schäfern frågade om jag tänkte bryta nu när det ändå var kört men så tänkte INTE jag. Jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle att "träningstävla" för att se hur Millie skulle hålla ihop i den gassande hettan på plan.  Dessutom behövde ju matte inte bli så nervös när vi liksom inte hade nå't att förlora.

Hund nr.3 bröt efter Fria Följet och lite hastigt och lustigt blev det vår tur !!!

Dagens protokoll :     Domare : Yvette (minns inte efternamnet)


Platsliggning :     0 p   lämnar platsen


Fritt Följ :        8 p    släpper ngt. vä. släpper helt om. ss. släpper ngt.  
                                   (ganska nöjd här. 8 p var nog ungefär vad det kändes som även om några
                                      i publiken tyckte det var lite snålt)


Läggande :      0 p    Utför ej momentet  (efter en MYCKET kort framföring på ca. 3 m eller så blev
                                   både Millie och jag lite överrumplade att Millie missade min kommendering )


Inkallning :     5 p     Kraftiga dk:n, ändrar ställning.  ( bra tempo och med dk blev det stopp men
                                   Millie la sig först innan jag fick henne att stå. Nöjd att vi inte nolla !!!! )


Rutan :            9 p     dk  (Mycket nöjd !!! Millie kom med ena tassen utanför. Blev ett dk så hon
                                  hamnade i mitten)


Apportering :  5 p      Gripande, tempo in, tugg  ( Snålt med en 5:a då jag tyckte det gick skapligt
                                   tempo in och tugg håller jag med om men bättre än 5p ) 


Hoppet :          0 p      Utför ej momentet  (här kom Millie på tok för snett och hamnade bredvid
                                   hindret. La sig först innan jag fick henne att sitta. Sen gick hon vid sidan
                                   tillbaka )


Fjärren :         9 p      ngt. ojämt ner  ( Åh, vad jag är glad för den här 9:an !!!!!!! Varma och trötta
                                   och ett av våra "sämsta" moment klämmer Millie i och gör det jättesnyggt.
                                   ngt tramp ner men annars sååå bra !!!! Vilken härlig avslutning på en ganska
                                   usel tävling !!!!! )


Helhet :           7 p     Trevligt men okoncentrerat ( är MYCKET nöjd med vår prestation i värmen )


Summa :         96 p  

Vi gick inte ens till pris idag och hamnade sist i tävlingen. Trots urusla poäng var jag så nöjd och gläds ännu åt den härliga avslutningen med Fjärren !!!!  Samt att Millie höll ihop mellan momenten genom hela programmet trots att hon var påverkad av solgasset på plan.


   
          Utan AC i bilen behövde vi svalka oss på vägen hem. Så halvvägs stannade vi till vid en sjö
                                                    HÄRLIGT sa Millie !!!!!!!!!!!!!!!


 
                                        Liiiiite högt att ta sig upp ur vattnet............


 
                               ..................men inga problem när man är "Så Smidig"  ;o)


 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0