Kurs

Onsdag och dags för lydnadskurs.
  
Idag fick Millie hänga med eftersom det snart är dags för tävling för hennes del.  Har några tävlingar inbokade även om vi inte är helt klara med alla moment.  Framför allt behöver JAG komma ut på tävling som en del i vår träning. Tycker jag lär mig så mycket varje gång och får möjlighet att prova hur mina tankar och idéer funkar när det verkligen gäller.

Nå, åter till dagens kurs.  Yvonnes tur att köra så det var bara att hänga på. Jag var lite "Off". Kan säga att den här värmen inte alls passar mig. 
Nu var det dock VÄLDIGT skönt och svalkande väder när vi kom fram. HÄRLIGT, då piggnade jag till lite. 

Stort manfall idag. Det blev egentligen bara Yvonne och jag från vår grupp. En Malin, som jag inte träffat tidigare, dök oxå upp med sin Malle-tik för att vara med på gruppmomenten. Hon stannade sen kvar och körde sitt program i klass III oxå.
Lite senare dök även Linda upp med Lilla Drömma, Agnetha med Labelle och Micky Boy och även Lorna dök upp en stund och tjuvlyssnade på oss ;o)  Evelina och Hollie stannade kvar som vanligt förstås.

Idag blev det tävlingsmässig programträning vilket passade perfekt för vår del.  Här kunde man välja att utföra momenten på den nivå man ligger i träningen dvs. kör man med utlagd belöning i rutan var det bara att göra det. Jag valde dock att köra det hela tävlingsmässigt rakt igenom.

Evelina agerade tävlingsledare och det med den äran !! Tänk om man fick en så'n TL varje tävling !!!!!!!!! ....och då är hon inte utbildad, men såååå duktig !!!!

Tävlingsmässigt med lottdragning förstås. Vi fick nr. 1

Först ut Gruppmomenten.
Sitt i Grupp :  (är ju inte i II:an men har det oftast med när vi tränar)  1 min. och Millie satt kanonfint !!! Kändes väldigt bekväm idag, mycket nöjd där.
Platsliggning :  Dold 3 min.  Direkt vi lagt ner hundarna satte sig Millie upp så jag fick ge ett nytt liggkommando men det var jag som var otydlig och gjorde fel i kommenderingen. I övrigt låg hon bra och fint avslut. NÖJD !!!!


Därefter en snabb uppvärmning så var det vår tur.

Fritt Följ :   Kändes MYCKET bra !!!! Hon kan ju verkligen gå så himla fint !! Några smådetaljer enligt Ingela som var "domare". Något släpp i språnget vilket hon inte brukar.

Läggande u gång :   BRA !!!  Ett moment där hon oftast gör en 10:a

Inkallning m ställande :  Ett av våra moment som inte är riktigt färdigt ännu. Jag tycker det känns som Millie inte riktigt fått full förståelse för momentet ännu och vi diskuterade lite träningsupplägg.
Fram till tävling får det dock bli lite "akutträning" där jag får ta till ett Dk direkt så får vi troligtvis skapliga poäng. Ha ha ha ja , det lät ju som ett seriöst taktikupplägg ;D men så får det bli !

Rutan :  Lite dåligt tempo ut och en lov runt bakre konen men jag väntade ut henne och det blev rätt !!

Apportering :  Nöjd !  Som vanligt sämre tempo in men fint upptag och start tillbaka i galopp. Hon hänger dessutom i längre än vanligt men sackar ner något tidigt. Lite rull men bra avslut.

Hoppet :   BRA !!!

Fjärren :   INTE nöjd. Sega skiften och andra uppsittet gör hon inte alls trots trippelkommando !!!! Hon är inte helt bekväm i detta moment men idag kände det mest som hon bara struntade i det och inte ens bjöd till. INTE godkänt !!

Totalt sett kändes det väldigt bra. Med lite detaljträning, lite tur och en uppskärpt Matte har vi alla möjligheter till ett 1:a pris.


Efter fikapaus och en del snack blev det detaljträning på det som inte riktigt hade funkat innan. För vår del blev det då inkallningen och Fjärren och planering för hur vi ska träna hemma.  Kändes riktigt bra när vi åkte hem !!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0