Lydnadstävling

   


Idag var det dags för vår andra start i lydnadsklass II.  En kvällstävling i Kisa.  Kände mig ganska stirrig och nervös utan att egentligen veta varför.  Tack och lov hade Annelie bestämt att följa med och heja på oss.
Stort TACK för det !!!!!  Precis vad jag behövde, någon att babbla med i bilen så jag lugnade ner mig på vägen dit.


Var där i god tid. Alldeles för god tid visade det sig då det gått ut ett PM att klass II skulle samlas 45 min. senare än vad som var sagt från början. Jag hade inte fått något PM och lite struligt blev det då jag inte fanns med eftersom kassören inte registrerat min betalning. 
Det hela löste sig dock och vi fick vara med.  Men som sagt det blev ganska lång väntan. Vi tog en promenad, fikade och kollade in Eliten.


Millie verkade koncentrerad och alert så det kändes väldigt bra när det närmade sig start för vår del.  Men för första gången någonsin bröt vi en tävling.  Inte av frustration eller besvikelse utan för att det kändes som ett klokt beslut just då, och jag är fortfarande nöjd med det beslutet.


Vi fick startnummer 1 och först ut var Gruppmomentet.   Domare : Anders Svensson

Har inget protokoll så jag vet inte domarkommentarerna utan bara vad jag fick för poäng fram till vi bröt. kommentarerna inom parentes är mina egna.


Platsliggning :    8 p     ( fick ge Dk ner och Millie satte sig före vid avslut. Låg dock stabilt och bra )


  
                         Snart vår tur. Laddar upp för att när som helst gå in på plan.

Idag valde jag att föra Millie utan koppel in på plan. Funkade toppenbra och hon hade kanonfokus ända fram till starten.  Men så fort kommenderingen började tyckte jag vi tappade ALLT !!! Mycket missnöjd med dagens Fria Följ då jag vet hon kan så mycket bättre.



Fritt Följ :        7,5 p     ( kändes inte alls bra men ser på Annelies  bilder att det inte var helt
                                       uselt.  Väldigt ofokuserat tyckte jag själv )





Läggande u gång :    10 p       ( precis så bra som jag vet att hon kan och oftast gör !!!! )


 
                                 "Läggande under gång"  blev, som oftast, en 10-poängare !!!



Inkallning m ställande :    8,5 p   ( Fick ta till ett Dk men vi fixade det !!!!!! SS avslut men mycket
                                                         nöjd ! )


 
                                                       Inkallning..........................



                                                    ..............  med bra tempo !!!!!!


 
                                                     Ett stopp fick vi oxå till, om än med Dk.


                         
                                        Snett sättande avslut men Matte är sååååå nöjd !!!



Rutan :        7 p        ( ruta uppställd alldeles intill alla agilityhinder utmed stängslet gjorde att flera
                                   hundar inte hittade rutan men efter lite dirigering hittade Millie rätt )


                 
                                        Fokus på fotografen istället för rutan ;o)
                    Här skulle jag visat en gång till när hon tappade fokus, miss av Matte !!



                                    Millie kom rätt i rutan och vi slapp nolla !!!!!!!!!



Apportering :      8 p    ( Supernöjd med dagens apportering !!!!! Bästa hittills !!! Bra stadga,
                                       bra tempo och upptag, ngt tempoväxling på slutet in och något rull
                                        vid avlämnandet, i övrigt bra !!! )


 
                     En av våra absolut bästa apporteringar !!!  och Matte blev så glad...så glad....



Vet inte om Matte blev så hejdundrande glad här att Millie på något sätt uppfattade det som att jag gav klartecken till externbelöning (som inte fanns) Millie satte av raka spåret till publiken och letade efter vår ryggsäck ...... Hmmmmm........

Fick tillbaka henne och det var dags för hoppet.  Ett hopp som stod bara några meter från publiken och våra grejer. 
Jag gav tävlingsledaren en möjlighet att välja vilket håll hunden skulle hoppa från, men det var meningen att hunden skulle hoppa rakt mot publiken.
Kände att det nog var kört från början.  Klämde i med ett kraftigt sitt när Millie landade på andra sidan men hon hade redan fokus på Annelie och satte full fart dit.


Ropade in henne vid min sida igen men kände att vi tappat varandra helt. Ville absolut inte belasta henne med en usel Fjärr som avslutning då det redan innan är ett av våra mindre färdiga moment. Så här bröt jag tävlingen och gick av plan.  Varken besviken eller missnöjd  utan väldigt glad över framförallt inkallningen och apporteringen !!!!


Eftersom klockan dragit ut väldigt på tiden och jag hade både Ebba samt Grannens hundar ensamma hemma stannade vi inte kvar och tittade på resten av tävlingen.
STORT GRATTIS i alla fall till er som gjorde fina resultat.  Vet att Nancy med Anja fick ett 1:a pris och klassvinst i I:an !!! KANONBRA jobbat !!!! 


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

åhh va du ä klok o förnuftig som bröt o gick ut o var lycklig över det som fungerat, en riktig "role model" i hundförarvärlden, vi läser o lär!!!! Kram på bästa Millie o Dig från oss <3

2011-07-05 @ 09:04:53
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Johanna & Majken

Lät som ett klokt beslut att bryta tävlingen. Som jag för övrigt tycker att ni verkar ha genomfört väldigt bra! :) Kramar

2011-07-05 @ 10:17:31
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Linda, Inez & Drömma

Synd att du fick bryta, du hade ju fina poäng innan... men jag förstår dig. Nästa gång klarar ni programmet och har säkert bättre tur med PM:et.

2011-07-05 @ 19:41:15
URL: http://blogg.passagen.se/liri
Postat av: Annelie

Klokt beslut och helt rätt, skit bra innan, så nöjd kan du vara ialla fall.

Vi stannar hemma nästa gång, tror nog att ni tar det då!

Kram

2011-07-06 @ 09:03:08
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Ewa&Fannie&Wiktor

Grattis till fina poäng före ditt kloka beslut! Önskar er alla en riktigt skön helg! Kram!

2011-07-07 @ 07:18:25
URL: http://goldenhits.blogg.se/
Postat av: Ancki, Frida, Agnes

Grattis till bra genomförande och ett klokt beslut. Det är lite strulit ibland när momenten ligger konstigt till i förhållande till publik och andra störande saker. Kram

2011-07-07 @ 11:09:35
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Ingela

Håller med de andra. Klokt av dig! Nu går hon så fint så det är galet att förstöra all er träning! Kramen

2011-07-07 @ 21:32:02
URL: http://www.ostanvindens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0