Hundlördag





Idag drog Ebba och jag iväg till Linköping för en träff med Charlotte och Bessie på Linköpings Brukshundklubb.  (alla bilder därifrån är tagna av Charlotte med min kamera. Tusen tack för det !!!!!)

När vi kom dit hade det just avslutats agilitytävlingar. stort GRATTIS till Linda och Inez som kom på en 2:a plats !!!!  Synd att vi inte kom lite tidigare så vi hann se dem "in action"


Började med en liten rastrunda. När vi kom tillbaka hade de flesta hunnit ge sig iväg och det hade hunnit bli ganska folktomt. 
Idag skulle det bli generalrepetition för Ebba och mig.  Körde igenom klass I tävlingsmässigt men utan kommendering.  Vet inte om jag känner mig så supernöjd så nu är jag ju inte mindre nervös precis !!!!  Ja, ja det är inte hela världen....flera tävlingar är redan inbokade. Vi får göra så gott vi kan och hoppas på det bästa.


  
      Platsliggning med Ebba och Bessie.  Ebba började bra med hakan i backen men sen kom det lite
      störande dofter så hon låg och vindade en del i luften för att sen slutligen rulla sig ett varv. Tack
      och lov hade klockan då redan närmats 3 min. (av totalt 4) så om det varit tävling hade det klarat sig



                             
                                                 Uppvärmning utanför klubbstugan




 Fotgåendet kändes inte alls bra. Släpper då och då främst i helt om och hö-svängar.  Bilderna visar ju i
                       alla fall att det bitvis gick bra !!!  Det får jag ta med mig som minnesbild.



 
                                        Läggande-under-gång var inga problem alls idag !!!!!!!




                                                             Nöjd med inkallningen !!!  
                                 Tempoväxling sista metrarna fram till mig men det kan jag ta



   
                                Ställande-under-gång.  Ett par steg där så jag drog till med ett DK !



                                         
                       Apporteringen kunde gått bättre !!!!  Lite nos och rullande blev det allt !!!!!!



 
                                 Avslutningsvis hoppet. Ställer upp oss på lämpligt avstånd.



 
                                                 Gräääänsfall att det blev tjuvstart !!!!!!!!!!!!!!!



Efter lite fikapaus blev det punktträning av det som inte kändes riktigt bra.  Fotgående med fokus på kontakt.  Ställandet med externbelöning och lite annat smått och gott.
Hjälpte även Charlotte och Bessie så de fick prova på momenten i klass I.  Fast de inte tränar gick det riktigt bra även om Bessie fick lite tokfnatt ett par gånger, sötnosen !!!
En mysig dag med nyttig träning och trevligt sällskap.





När vi kom hem hittade jag lite färdig mat i frysen som jag värmde på innan Millie och jag gav oss iväg ner till kanalen för en promenad ihop med Annelie, Rebecca och Martin.  En helt underbar kväll med tokglada hundar.  Tog fram till Klämmans sluss innan vi vände hemåt igen.








 



Ett par dummysar hade fått följa med i väskan så på hemvägen blev det lite spontan, oplanerad apporteringsträning.  Brukar bli den bästa träningen när vi bara får för oss att hitta på några roliga övningar.
Idag blev det dubbelmarkeringar och linjetag.

Först en kastad markering ut i kanalen. Sen helt om och en kastad markering en kort bit ut på ett upphöjt fält.  Sista hämtades in först och sen vattenmarkeringen. 
MYCKET nöjd !!!!  Millie var aaaningens lätt i rumpan och tänkte dra iväg ut i vattnet redan innan 2:a markeringen kastats.  Men hon lyssnade när jag sa till och fixade det hela hur bra som helst.

Sen körde vi en gång till. Nu ville jag ha ett kast på vattnet och ett något längre ut på fältet, sen skulle vattenmarkeringen in först och därefter landmarkeringen.  Den ute på fältet var svår. Dels satt hunden så nedslagsplatsen knappt syntes och inga referenspunkter alls.
Båda hundarna fixade det hela utan några som helst problem !!!!!! 



                                                         Vattenmarkering i Göta Kanal.


Därefter blev det linjetag där vi droppade de två dummysarna utefter vägen (utan att hundarna visste) Gjorde ganska långt avständ innan vi vände om och skickade.
Första gången tänkte vi lite fel i planeringen.  Apporterna kom in men om det kunde kallas linjetag kan man ju diskutera.
Gick vidare och gjorde en gång till. Nu gick det betydligt bättre !!!!!!!!!!!


  
                                                           Martin redo för linjetag



 
                                                                         Iväg !!!!!!!!!



 
                                                        Hittade den du Matte !!!!!!!!!


               Efter 2 ½ timme utmed Göta Kanal kände vi oss rätt nöjda för idag och åkte hemåt.






Kommentarer
Postat av: Annelie & Martin

Har du redan bloggat? Uppe hela natten eller?

Tack för en super härlig kväll, nästa gång drar vi iväg lite längre!

Kram

2011-05-15 @ 07:37:01
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Charlotte och flocken

Tack för en underbar dag Lena och Ebba!! Det var kul att få se er två " in action". Jag lärde mig massor och pinnarna har jag drömt om inatt. Dem kommer vi få mycket roligt med, Bessie och jag. Tack snälla!

Vi håller tummar och tassar för er på tävlingen.

Kram!

2011-05-15 @ 15:17:19
Postat av: Ingela

Vad bra du kunde träna där!! Det kommer går bra med henne. Det ser fint ut på korten. Och vi vet hon kan. Peppa henne med sprall och glädje!

KRamen

2011-05-16 @ 08:46:11
URL: http://www.ostanvindens.se
Postat av: Ancki, Frida, Agnes

Vilken toppenbild på dig och Ebba (den första)!!! Så bra att kunna träna på andra brukshundsklubbar. Det ser riktigt fint ut. Kram

2011-05-16 @ 11:14:06
URL: http://www.goldentjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0