Lydnadskurs





Varmt, varmt, varmt har det varit nu ett par dagar.  Skönt vi har sjön att ta ett dopp i tycker hundarna som annars känns VÄLDIGT sega och slöa i värmen.  (matte nojjar stup i ett att de kanske rent av inte mår bra)


Känns bra att dagens lydnadskurs ligger på kvällstid (18.00 - 21.00) när temperaturen är mer behaglig.  Onsdag betyder kursdag för Ebba och samåkning med Yvonne och Ziggy.

Efter uppvärmningen skulle vi idag (för oss i klass I) jobba med de 3 första momenten två och två.  Dvs. Linförighet, läggande under gång och inkallning.  Yvonne och jag körde ihop och kommenderade varandra.

Linförigheten känns sådär. Tycker fortfarande inte riktigt vi hittat tillbaka till tidigare form, även om det blir bättre och bättre.  Lite ofokuserat blir det och Ebba tappar kontakten lite nu och då, men vi jobbar vidare och hoppas det löser sig.

Läggandet krånglade återigen en del.  Tror att jag krånglar till det så Ebba blir lite osäker. Känns som jag ändå vet hur jag ska göra så det blir rätt.

Inkallningen känns riktigt bra.  Fina ingångar har vi fått till nu !!!!! Liiiite avsaktning i tempot sista metrarna vilket ser ut att bero på att Ebba koncentrerar sig så på att få till ingången snyggt.  Ha ha ha ....lite Nalle Puh över henne Bebbisen !!! Hjärnan klarar inte för många saker på en gång.


Efter fikat jobbade vi vidare med momenten i vår klass och nu var det ställande, apportering och hoppet kvar.  Yvonne och jag fortsatte jobba tillsammans med kommendering

Ställandet  inga större problem.

Apporteringen  är som den är..........  lite nos ibland och lite rullande ibland.  Ibland blir det jättebra.  Lägger inte jättemycket krut på den träningen utan har börjat så smått med II:ans apportering.

Hoppet  här kan Ebba få för sig att tjuva !!! Annars har vi nu fått till fina ingångar så med lite skärpning bör vi få till en 10:a.  Ändrade lite på avståndet idag då Ebba ibland får en tuch i hindret, vilket vi inte vill ha !!

Känner mig ganska nöjd med dagens träning men snart är det tävlingsdags och matte börjar bli NERVÖS och vill att allt helst ska gå PERFEKT !!!!!  Ångrar mig varje gång jag anmält mig och vill ut igen varje gång jag tävlat men nu finns ingen återvändo så vi får se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0