Lydnadskurs


  


Oj, halvvägs hem från jobbet tidigt i morse möttes jag av ett riktigt snöväder.  Hundarna såg ganska förvånade ut när vi skulle ut på morgonrunda.
Här har man vant sig vid riktig sommarvärme redan i April och plötsligt hamnade vi mitt i vintern igen !!!


  
                                                    Full snöyra ut över hästhagen !!!!!!



 
                                  Blommorna försökte lysa upp så gott de kunde i skydd utmed huset


Blev lite fundersam hur det skulle gå med kvällens lydnadskurs för Ebba och mig men när vi vaknade efter lunch var snön försvunnen igen !
Så på eftermiddagen blev vi upphämtade av Yvonne och Ziggy för vidare färd till Fyllingarum.  Ingen snö kvar alls men rejält blött och vattenpölar på plan.  Det blev till att kryssa runt lite där det var som bäst.


En del frånvaro idag.  Lotta kom och gick igen en gång. Ett avhopp har det blivit i gruppen så en ny tjej har börjat istället.  Totalt var vi 5 st. idag.


Efter uppvärmning körde vi själva Ebba och jag eftersom de som kommer nya behöver lite extra tid med Ingela i uppstarten.
Ebba och jag hann med några Rutskick som jag är nöjd med.  Mycket kvar men det känns som vi är på rätt väg så vi kör vidare på samma sätt. 
En lååång inkallning och som oftast ligger fokus på tempot.  Vi har jobbat upp tempot ordentligt men nu kör vi på att behålla det oxå. Nöjd !!!
Därefter läggande under gång där Ebba återigen verkade ha glömt vad "ligg" betyder hmmmm........ tragglade lite men kände inte riktigt att vi löste det hela. La det i alla fall åt sidan för nu var det dags att samla ihop oss och få dagens uppgifter.
Först Linförighet 2 och 2.  Jag körde ihop med Lotta och jag började kommendera. Sen var det min och Ebbas tur.  Jag ville ha mycket tempoväxlingar och en hel del vändningar (både hö oh vä)  Kändes väldigt bra.  Tycker vi börjar hitta tillbaka till vår tidigare fina Linförighet igen !!!  Vi tränar vidare efter samma upplägg.


Därefter skulle vi jobba enskilt med att länka ihop de fyra sista momenten i klass I. Dvs. Inkallning - ställande - apport  -  Hoppet, men göra det i den ordning som vi  bäst behöver och som hunden har svårt för. t.ex. om hunden har svårt med koncentrationen efter ett fartmoment så tränar vi på det.

Jag valde att länka inkallning  -  apporteringen (eftersom Ebba har lite svårt med "rull" efter fartmoment)  -  ställande  -  hoppet.   Tyckte alltihop gick bra och enligt planeringen !!!  Nu var Ebba lite trött så vi pausade och tittade på de andra.  Blir ju ganska intensivt med tre timmar så man hinner (och behöver) ta småpauser ibland. Pga av vädret valde vi idag dessutom att köra på i ett sträck och avsluta med fikat.


När vi vilat en stund och piggnat till provade vi "läggande under gång" som vi aldrig fick riktigt ordning på i början och nu hade det visst hunnit falla på plats för det blev minsann en 10-poängare !!
Därefter körde jag och Yvonne lite ihop och jobbade med hur man får till det när hunden kommer för långt fram. (som Ebba gärna gör i vä-svängar så jag ibland nästan snubblar på henne.)
Fick lite bra verktyg där att jobba med för att få till bättre vä-svängar


Därefter avslutade vi med fika och en MASSA babbel så vi t.o.m. drog över tiden !!! Hoppsan, där ser man hur det kan bli när man har trevligt !!!!


                             
                                          Vintern försvann lika fort som den kom.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Ett bra pass med Ebba! Tycker ert ff ser bättre och bättre ut nu. Att hon kommer tillbaka efter sin svacka. Fortsätt att jobba med belöningarna, och mycket överraskningar.

Kram

2011-05-08 @ 09:24:09
URL: http://ostanvindens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0