Rallylydnad 3





Efter att ha tillbringat större delen av dagen i spårskogen var det dags för Rallylydnadskurs framåt kvällen.

Eftersom Millie avverkat tre viltspår under dagen fick hon stanna hemma och vila. Istället fick Ebba följa med då jag kände att det skulle vara nyttigt med lite nya hundar och ny träningsplats för henne.  Som vanligt åkte vi sällskap med Maria och Bella.

Nu är det ingen större skillnad att ha med Ebba eller Millie på kurs och det dröjde t.o.m. en bra stund innan några av de andra ens märkte att jag inte hade samma hund med som annars ha ha ha ...... (nu är de ju inte så jättelika men golden som golden kanske)

Idag var upplägget så att före fikat var det uppvärmning och genomgång av hur det gått hemma med våra läxor. (Ebba har oxå fått tränat på Millies läxor under veckan) Sen blev det klickerträning av frivilliga beteenden till resten. 
Nyttigt för oss märkte jag då jag nog är lite slarvig med det där att köra frivilliga beteenden, framförallt på det vi redan lärt in. Vi skulle fokusera på sitt, ligg och stå idag. Korta pass med paus emellan.  Ebba skötte sig väldigt bra och det hela var mest nyttig repetition.  Några behövde mer hjälp och tid så Ebba och jag passade på att köra tasstarget oxå (VÄLDIGT länge sedan)


Efter fikat var det sedan dags att köra bana.  Vi körde en och en med de övriga som publik. Ebba och jag blev näst sist.   Började med Banvandring utan hundarna för att gå igenom skyltarna. (precis som på tävling)
En ganska lång bana med lite klurigt upplägg.

14 st. skyltar (förutom start och mål)

START - SPRÅNG MARSCH - LÅNGSAM MARSCH - VANLIG MARSCH - STOPP,SITT,GÅ RUNT HUNDEN - SVÄNG VÄNSTER - SVÄNG 270 GRADER HÖGER - SVÄNG 360 GRADER HÖGER - SVÄNG VÄNSTER - TVÅ STEG ÅT SIDAN TILL HÖGER - SVÄNG HÖGER - STOPP,SITT,LIGG - SLALOM - SVÄNG 270 GRADER VÄNSTER - SPIRAL HÖGER - MÅL

Ebba kändes väldigt följsam och bra!!! Själv kändes det mest som jag lockade, tjatade och stressade upp det hela så jag var inte nöjd med min egen insats. När alla hade kört igenom banan fick vi köra en gång till och försöka rätta till det som inte känts bra.  Nu tog jag det lugnare och peppade Ebba med mer viskande röst och det gav MYCKET bättre resultat för hon gick kanonbra !!!!!! (jag som trodde hon var för trött för att orka en gång till)  Alla tyckte i alla fall att det var jättekul så vi drog över tiden med mer än en halvtimme. Tiden går så fort när man har roligt !!!!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0