SM-uttagning i viltspår




Idag har Millie och jag varit iväg på något av det roligaste vi någonsin gjort !!!!  Nämligen deltagit i SM-uttagningen i viltspår.
Redan efter förra årtets uttagning fick jag höra talas om detta av Ewa Ahlberg och Ancki Strandberg som då deltog.   Själv trodde jag att det behövdes "speciella kvalifikationer" för att få vara med, men en 1:a i ökl är allt som krävs.  Såg det som en möjlighet att få prova på en annorlunda och spännande utmaningen även om jag varken trodde eller hoppades på att komma vidare till SM.


Efter en heldag i skogen med 7 avklarade spår och 7 hittade klövar är jag dock omåttligt nöjd och stolt över Millie, trots att våra poäng definitivt inte räckte till att slåss mot den Svenska Eliten (tack och lov)

Klockan 9.00 samlades vi ute i skogarna runt Haraldsbo. 5 ekipage och 4 domare. Vi drog startnummer 3 och fick därmed oxå starta vid station nr. 3.  Efter att ha åkt genom ett riktigt spöregn var det nu uppehåll, lagom svalt och fuktigt i skogen. Med andra ord ganska perfekt spårväder för hundarna !


Vi var enda ekipaget som aldrig deltagit tidigare och nu gällde det att glömma ALLT vad gäller ökl-spår och provregler. Här gällde det att på bästa sätt lösa en massa klurigheter som spårläggarna hittat på för att göra det besvärligt för oss förare. ;o) Min enda förhoppning var att vi åtminstonde skulle klara nå't spår så Millie fick lyckas hitta i alla fall en klöv.  Här kommer dagens insats station för station med början vid nr. 3 för vår del:


STATION NR, 3 :    

Här fick vi informationen att en älg var påskjuten och sprungit in i skogen.  Jägaren hade satt upp en snitsel i ett träd UNGEFÄR där han trodde skottplatsen var.  Lite osäkert även exakt åt vilket håll älgen försvann.

Det var bara att ta ett djupt andetag och sätta igång.  Släppte på Millie intill snitseln för att söka upp starten.  Det blev ett alldeles förfärligt ringande runt, runt, runt.  Kände mig lite osäker om vi gjorde rätt.  När vi cirklat runt (i mina ögon) ett bra tag tog jag tillbaka henne till snitseln igen och då fick hon fäste mellan ett par stora stenar straxt till vä om snitseln!!! Sen bar det av in i skogen.  Liiiite hög fart (men helt ok enligt mig som försökte hålla igen så mycket jag kunde). Hittade en "sovplats" och ett uppspark i en vinkel som jag inte vet om det hörde till spåret eller råkade finnas där ändå. Vi snirklade oss vidare och vips var vi vid klöven !!!!!!  Yeees, så himla bra det kändes att vi i alla fall kom till slutet på ett av spåren !!!!!!!!

Tyvärr blev det en lång dag så vi hann aldrig gå igenom alla spåren vid slutet av dagen.  Vi fick i alla fall 6 poäng av 10 möjliga !!!!!  Vet att vi fick avdrag för tempot !!!!!!  Allt ringande i början berodde på att spårläggaren helt enkelt hade cirklat runt med klöven flera varv runt skottplatsen. 


STATION NR. 4 :

Här fick vi informationen att ett rådjur var påskjutet och sprungit ut i skogen.  Skottplatsen fanns någonstans inom en snitslad ruta ca. 25 x 25 meter.

Släppte ut Millie att söka fritt i rutan och ganska omgående verkade hon få nos på starten.  Kände mig rätt säker på vad hon hade för sig.  Tyckte hon spårade snyggt och noga och var lätt att läsa av.  Efter ett tag blev det lite ringande innan vi fortsatte åt höger. Ytterligare ett par vinklar sen hittade Millie klöven !!!!!!!!!!!!!

Det här spåret visade sig vara lagt med spårskor. Starten var 1 !!!! droppe blod var 10:e meter, 4 ggr. sen var det oblodat ända till slutet då det återigen var 1 droppe blod var 10:e meter, 4 ggr.
Ringandet var vid en 45 gradig spetsvinkel och en återgång.

Vi fick 4 poäng av 10 möjliga. Vet inte vad vi fick avdrag för men vi fick beröm att Millie var VÄLDIGT spårnoga, men oxå "skäll" för att tempot är på tok för högt (jag som tyckte Lilla Illern var ovanligt sansad idag !!! )  Ett idealiskt tempo för en hund som ska vara med på SM är ungefär som långsam marsch i Fria Följet i lydnaden !!!!! Och det förstår ju var och en att det inte riktigt är Millies stil !!!!!!!  ;o)

Efter dessa två spår kändes det redan som vi fått jackpott och jag tyckte jag lärt mig mer än jag någonsin gjort tidigare. Så hur det än skulle gå fortsättningsvis var jag nöjd med vår insats !!!  Så det var bara att ge sig iväg till station nr. 1


STATION NR. 1 :


Här fick vi informationen  att en gammal farbror ringt polisen och meddelat att han kört på ett rådjur med bilen.  En vägsträcka på ca 50 meter var utmarkerad.  Enligt mannen försvann rådjuret till vänster, men ingen visste från vilket håll bilen kommit och det mesta av informationen var värdelös !!!

Släppte på Millie och började söka av den vänstra sidan av vägen. Tyckte inte hon markerade något speciellt förrän mot slutet av sträckan då vi hittade en röd cykelreflex och bakreflexen från en släpkärran.  (detta var utlagt som störning. Det var ju en bil som kört på framifrån !!!!!! )  Jag blev glad att hitta några spår som jag trodde var från "olyckan" (korkat av mig !!!) Straxt intill hittade Millie dock en spårstart där vinden låg på som visade sig vara rätt !!!  Hon spårade väldigt säkert och noga (tyckte i alla fall jag) till en början och spåret gick uppför ett brant berg. Inte helt lätt att ta sig upp men jag hade lite draghjälp av Millie ;o)
Väl uppe på berget bredde det ut sig ett enormt kalhygge !!!! Här uppe båste det dessutom ganska rejält. Solen gassade och det hade blivit riktigt varmt !!!
Millie ringade och snirklade i, vad jag tyckte en evighet (klev i samma myrstack säkert 4 ggr.) Sakta med säkert snirklade vi oss dock vidare.  Kände mig VÄLDIGT osäker om vi var på rätt väg och när vi började gå nerför berget igen och se vägen kände jag att vi behövde en kort paus (Matte var heeeelt slut !!!)  Det här var enda spåret jag glömde ta med vattenflaskan när vi verkligen hade behövt den !!!!
Efter en kort micropaus där vi lugnade ner oss lite och jag klappade om Millie satte jag henne på att söka upp spåret igen och vips var vi framme vid klöven !!!!!!


Spåret visade sig ha gått i en U-sväng upp på kalhygget. Bloduppehåll i hela svängen och i början av spåret hade det dessutom släpats en räv under morgonen.
Vi fick 8 poäng av 10 möjliga !!!!!  Avdrag för TEMPOT som fortfarande är alldeles för högt !!!!


Nu var vi rejält trötta men en station var kvar innan det var dags för lunchpaus !!!


STATION NR. 2 :


På den här stationen ingick även ett lydnads moment och maxpoängen var därför satta till 15.  Informationen vi fick var att en hjort var på skjuten och försvunnit in i skogen.  Skottplatsen var markerad med snitslar i en ruta ca 20 x 20 meter. 
Släppte på Millie att söka av rutan fritt. Sökte av rutan två gånger innan hon verkade hitta spårstart och vi kom iväg.  Efter en kort bit satt det en snitsel till vä som jag trodde var nå't fejk för Millie ville vidare, men efter en bit tog domaren tillbaka oss till snitseln där det var lagt en återgång in i snåren. (Millie hade haft alldeles för bråttom och slarvat lite så hon missade den)
Här blev det ett skott och lydnadsmomentet.  Hunden skulle sitta vid snitseln medan föraren höll i linan och ställde sig ca 8 m framför hunden. Skytten stod ytterligare en bit framför och sköt ett skott in i skogen. Därefter skulle föraren gå tillbaka till hunden där ekipaget skulle hålla sig alldeles stilla och tysta i 2 min.

Vid skottet reste sig Millie och gick fram 2 meter. Jag stoppade henne med en tillsägelse och satte henne igen. Sen klarade vi resten av lydnadsmomentet. 
Därefter släppte jag på henne på spåret igen.  Jag låste mig lite för mycket vid att jag trodde att spåret snart skulle vara slut eftersom domaren skjutit.  Det visade sig vara min stora okunnighet om jakt för ett djur kan tyligen springa väldigt lång även vid ett bra skott.

Millie spårade vidare en bra bit, vindade en del och jag kände mig väldigt osäker om vi var rätt eftersom jag trodde spåret skulle varit slut för länge sen.  Men efter lite vinklar hit och dit hittade Millie klöven !!!!!!!!!

Här fick vi en hel del avdrag och slutade på 3 poäng av 15 möjliga.  Tempot förstås och att Millie reste sig vid skottet och att Matte hade dålig koll på läget, men är inte helt säker på allt som gav avdrag.

Nu var det dags för välbehövlig lunch och vila !!!!!!!!!!!  Tror nog jag var den nöjdaste av alla när vi samlades för korvgrillning och trevligt babbel.  Vi hade gått långt ifrån bäst bland de deltagande men jag tyckte Millie gjort superbra ifrån sig hittills !!!!!!!!!  Blev inte alltför lång lunch innan det var dags att ta itu med dagens två sista stationer.  Vi blev lottade först ut på station nr. 6


STATION NR. 6 :


Återigen var det en vägsträcka (ca 50 - 75 meter lång) som skulle sökas av. En älg var skadad av okänd anledning.
Dessa vägsträckor tyckte jag nog var svårast att veta hur man gjorde bäst. Jag släppte i alla fall på Millie utmed den vänstra sidan och hon var ute en bit in i skogen och snirklade runt utmed vägen men det kändes inte alls som hon fick något bra fäste i något spår. 
Efter ett tag gick vi ut på vägen igen och började söka av högra sidan i stället. Millie vindade lite och sen verkade hon få nos på spåret. Efter ca 30 meter vindade hon till vänster bakom en bergknalle och där hittade hon en klöv !!!!!!!!!  Hmmmmm......... hon har hittat en klöv, är det våran eller någon annans, undrade jag !!! Jodå det var vårt spårslut men millie hade vindat in den från vägen och bakspårat i spårläggarens fotspår ut från spåret.

Här blev det förstås 0 poäng av 10 möjliga, men Millie hittade i alla fall klöven !!!!!!!!!!!! ;o)  (ytterligare en hund gjorde precis samma sak)
Det riktiga spåret hade gått utmed den vänstra sidan av vägen där Millie varit först för att sen korsa vägen och gå i en stor cirkel i skogen fram till slutet, men Millie tog alltså en genväg !!!

Så var det avslutningsvis dags för dagens sista spår.  Här blev det lite väntetid så Millie och jag fick en välbehövlig paus.


STATION NR. 5 :


Här var informationen att en jägare hade suttit i ett jakttorn på ena sidan av en grusväg och skjutit på ett STORT vildsvin i skogen på andra sidan vägen. När grisen sprang iväg visade det sig stå en mindre gris bakom som ev. oxå kunde vara skadad.  Skottplatsen var någonstans inom en 20 x 20 meter stor snitslad ruta.


Släppte på Millie i rutan och ganska snabbt verkade hon hitta spårstarten.  Snirklade oss iväg och vinklade åt höger för att sen börja komma tillbaka mot vägen igen. Efter en bit blev vi stoppade av domaren som tog tillbaka oss. blev tillsagd att hålla MYCKET kort lina (1,5 m) och hålla igen rejält på farten !!!!!  Nu satte Millie noga näsan i backen och hittade klöven 10 m fram gömt i en rishög.
Här fick jag skäll över att Millie har på tok för högt tempo !!!!!! och även att jag tillåter henne att köra på i full fart. Fick en ordentlig "föreläsning" om hur viktigt det är att vi får ordning på tempot och hur vi ska träna vidare och fixa det här desto bättre till nästa år !!

När klöven var hittad hade jag selat av Millie och avslutat arbetet med att belöna henne när jag kom på att det ev. faktiskt var ytterligare en gris som kunde vara skadad.  Nämnde att vi kanske egentligen även borde söka efter den andra grisen.  "Hur skulle du gjort på riktigt ??" fick jag till svar. Självklart börjat om och letat efter den andra oxå !!! " Då gör vi det !!, sa domaren.
Så på med sele och tillbaka till startrutan igen. Var lite orolig att Millie skulle köra samma spår en gång till men hon sökte upp samma start och spårade sen rakt fram rätt ut i skogen tills hon hittade ytterligare en klöv !!!
Åhh, vad matte var stolt över sin duktiga spårtjej  nu !!!!!!!!!  7 spår på en dag och 7 klövar hittade !!!!!

I sista spåret var det som gick rakt fram blodat med 1 droppe !!! blod var 10:e meter medan det som snirklade var ganska välblodat och gick i serpentiner och korsade det andra spåret 2 gånger.
Här fick vi 9 poäng av 15 möjliga.


SUMMA :      30 poäng av 70 möjliga !!! 

Det gav som sagt var inte någon SM plats men vi var nog ändå dagens gladaste ekipage !!!!  Vann gjorde Ann-Marie (i mitten på dagens bild) med sin 9-åriga Springer Spaniel på 54 poäng. Tvåa (och reserv) kom Marianne med 51 poäng.  Trea blev Åsa med 37 poäng. Millie och jag fyra med våra 30 poäng och på femte plats Lina med sin 9-åriga labbetik på 25 poäng.

Som sagt detta var något av det absolut roligaste vi gjort och nästa år ska vi göra ett nytt försök får vi se om vi lyckas bättra på poängen lite !!!



                                    
                                                   Glada och nöjda efter dagens insats !!




                                                    Dagens deltagare från vänster :
   Jag och Millie 4:a, Åsa 3:a, Anne-Marie årets 1:a (och även förra årets), Marianne 2:a (reserv), Lina 5:a





Kommentarer
Postat av: Ancki, Frida, Agnes

Vad roligt att ni också tyckte det var skoj. Men jag hade inte trott något annat... för det är verkligen skitkul.

Nog känner man igen dom gamla rävarna :-) På sätt och vis är det tur att dom är med så man inte riskerar att komma med på SM för då får man nog inte göra annat än att träna hela sommaren. Kram

2011-06-07 @ 10:00:18
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Ewa&Fannie&Wiktor

Hihihi, kunde ha varit förra årets luriga spår som du beskriver så bra! Kul att ni tyckte att det var en "utmaning" och håller med om att det absolut inte liknar någonting i ökl-väg;-).

Kram

2011-06-07 @ 19:47:54
URL: http://goldenhits.blogg.se/
Postat av: Annelie & Martin

Härlig tur, får se om jag är på G nästa år och inte i koma, då hänger vi på!

Kan vara bra att åka med en rutinerad förare:)!

Kram

2011-06-07 @ 20:14:11
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Ann-Sofie

Men åh va spännande o läskigt o kul det låter. Kan tro att det underlättar om man varit med förut alt jobbat mycket med riktigt eftersök så även föraren har lite mer koll på hur/var/vad osv.

Men snacka om att du nu håller på att bli en riktigt rutinerad förare :)

Kram på Er o jag tror ni var ett bra föredöme för de andra som gladde er så åt era framsteg!

Det borde alla göra alltid!

2011-06-10 @ 10:15:51
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0