Apportering


 



Idag kom vi iväg till Svärtinge till slut, Gunilla och jag med hundarna.  Letade oss fram till skogarna runt Lomgölen. Ett fint ställe med bra träningsmarker.


Tanken idag var att att jobba lite extra med närsök. Som vanligt började vi med en rastrunda. Svante är ju med Husse på jobbet under dagen och Ebba och jag har sovit hela förmiddagen efter nattjobb. Då är det VÄLDIGT roligt att komma ut i skogen med en kompis, så en rastrunda behövs att starta upp med. ;D
Nu visade det sig att vi nog passerade ett viltstråk där det dessutom, enligt hundarna, verkade ha gått något helt nyligen. Så det blev istället ett väldigt bra tillfälle att träna hörseln och fotgåendet.


När det sen var dags att sätta igång med dagens träning kändes hundarna aningens okoncentrerade och lite på tårna så det där med närsök fick vänta en stund.

Istället blev det stadgeträning och några markeringar. MYCKET nöjd med Ebba som idag kunde ligga tyst och okopplad i närheten av Gunilla och Svante medan jag gick iväg och kastade.
När lite spring i benen och okoncentration var borta blev det sedan dags för närsöksträning.


Svante och Ebba fick titta på medan jag och Gunilla gömde (nästan grävde ner) 8 tennisbollar på en liten cirkel (ca 2m i diameter) Vi stod kanske på 3 - 4 m avstånd och skickade varannan gång.
Jag kände mig ganska säker på att Ebba hade rätt bra koll på närsökssignalen och närsökstecknet men det visade sig att jag hade helt fel !!!  Jag måste helt enkelt bara haft en himla tur och blåst samtidigt som Ebba fått vittring tidigare.


Övningen idag blev nyttig men för svår. Nu belastades inte hundarna för det och vi Mattar fick se mycket sån't vi måste tänka på så jag tycker det blev en bra övning ändå.  En av tennisbollarna blev dock kvar, helt omöjlig att hitta trots att vi till slut letade alllihop. Där ser man, ibland är det inte så lätt som man tror. ;)


Efter lite fika avslutade vi sen med ett par dubbelmarkeringar för att lösa upp hundarna lite.  Nöjd med Ebba där men nu började det bli i mörkaste laget ute i skogen så sen fick vi packa ihop och ge oss hem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0