Extra kurs


   


Idag har vi gått igen kurstillfället vi missade när vi var på semester i Järvsö. Blev Ebba som fick följa med och få sig ett lydnadspass, det första på EVIGHETER.  De flesta i gruppen är från gamla fredagsgänget. Kul att se alla igen !!!
 Vi började med gruppmomenten Först

Sitt i Grupp : Vet inte tiden men Ingela brukar ta till en bra bit över tävlingstiden så jag gissar minst 2 min. Ebba satt stilla men kunde haft lite mer fokus på mig tyckte jag nog.  Eftersom det säkert var ett par månader sen Ebba gjorde detta senast valde jag något kortare avstånd och belönade några gånger under tiden.

Platsliggning :  Bra !! Har inte kört så många dolda med Ebba. Tror det var ca 4 min. Däremot satte hon sig innan mitt kommando på slutet.


Sen blev det programträning två och två. Jag körde ihop med Lotta och Zebban. Ebba fick sitta och vänta medan dom började. Kommenderade igenom dem i klass III. Kul att få gå igenom en klass man själv inte kör. Duktiga är dom !!!

Sen var det Ebbas och min tur att kommenderas igenom klass II. Nu är vi ju inte klara på långa vägar. Vissa moment har vi knappt börjat på och ingen träning har det bkivit de senaste månaderna. Valde vanlig inkallning utan ställande eftersom Ebba inte gjort det.

Ebba var lite uppe i varv efter att ha suttit och väntat.

Fritt Följ :  Kändes sådär. Bitvis går det riktigt, riktigt bra men bitvis tappar hon fokus och släpper. Jag har inte heller hittat rätta "takten" med henne och gör en hel del fel med fötterna hmmmmmm.....inte bra !!!

Läggandet :  KANON !!!!!! En 12 poängare enligt Lotta !!! :D

Inkallning : Bra !!

Rutan :  Här ville jag ha bollen utlagd i rutan innan vi började. Dessutom har vi ännu inte påbörjat något stopp i rutan utan bara belönat bra fart rakt ut.  Nu blev det lite tokigt för en av de andra hundarna snodde åt sig bollen vilket störde Ebba. Även om vi la tillbaka den blev det lite osäkert ut och till höger om konan och in från sidan.

Apportering :  Vi har aldrig länkat ihop hela momentet men hon fixade det riktigt bra !! Fick lite extra hjölp av mig vid ingången bara.

Hoppet :  Har vi inte heller kört hela tidigare.  Det blev lite ofokuserat i uthoppet pga störning från de andra så hon hamnade snett. Hjälpte till lite med återhoppet genom att flytta mig ett steg åt sidan så gick det bra.

Fjärren :  Bra !!!


Är trots allt väldigt nöjd då vi inte tränat lydnad sen slutet av sommaren  och precis påbörjat klass II.


Därefter blev det samling, genomgång och sedan länkning av tre moment där det moment vi ville jobba lite extra med låg i mitten.  Jag valde Rutan, Apportering, Hoppet.
Avslutningsvis fika och genomgång inomhus (där Lina bjöd på en underbart god Hallonpannacottapaj!! )
Blev allt lite peppad att köra igång Ebba igen då hon gick bättre och kunde mer än jag förväntat mig. Kanske varit bra med uppehåll och apporteringsträning för att tycka det är kul igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0