"valpträff"


 


Idag hade jag bjudit in Annelie, Yvonne och Maria på sopplunch med smågrabbarna i skogen. Vi har länge pratat om att ses så nu blev jag samordnare av det hela.
Tiden i skogen var vikt till Theo, Spike och Abbe så mina tjejer fick stanna hemma.

Först var jag ute ett par timmar tidigare och la ut varsitt viltspår till grabbarna. 3 korta , raka spår. Det ena ca 20-25 m, övriga något längre. Gjorde, enligt de nya rehlerna, inget uppspark i starten.

Vi samåkte i två bilar upp i skogen. Medan jag fixade fram dagens lunch, morotssoppa och källarfranska, rastade de andra valparna och gjorde lite kontaktövningar.


 
                                               Vita duken ligger på ute i skogen ;D


Efter maten var det så dags för viltspåren. Spike var först ut. Spike som tidigare bara gått ett par godisspår, tyckte först det här med blod var lite läskigt men med stöttning kom de till slutet. Även klöven var det viss tvekan över till att börja med men sen skulle den snabbt till bilen igen och visas upp för alla. :D

Abbe gick ut som nr. 2 och hade aldrig gjort något sån't här tidigare. Jisses vad duktig han var !!  Först följde han mina fotspår och därefter blodet, sakta men utan tvekan. Slickade på bloddropparna och tuffade på till slutet. Undrade först över klöven men blev jätteglad när matte berömde.


 
                                           Nosar i mina fotspår fram till starten vid snitseln.


   
                                                        Följer blodet i spåret.


                     
                                               Smakar lite på bloddropparna.


 
                                                Duktiga Abbe tuffar på ända till slutet !!


 
                                                            Har hittat klöven !!!


Sist ut var Theo som gick sitt sitt första viltspår förra förra veckan på en kennelträff. Kul att se om han mindes vad de gjort. Jodå, det här kände han igen !!  Efter att förra gången varit lite tveksam till blodet tuffade han nu på utan problem. Precis innan slutet vindade han ut mot skogen och voffade till (tror nog han ev. kände viltstörning där) sen gick han direkt till klöven som verkligen var en riktig skatt.
Eftersom jag skötte Annelies kamera under Theos spår har jag inga bilder, men gå gärna in och kolla Annelies Blogg där det finns en massa fina bilder.


Efter spårandet fick hundarna vila i bilarna medan vi tog en kaffe och kaka. Därefter blev det ett litet "personsök" eller mer lite kurragömma på kul.
Samma ordning på hundarna. Annelie gömde sig för Spike och gjorde lite "popup"  Uj, uj, uj Annelie var minsann läskig och fick lite skäll. Men sen blev de kompisar när det visade sig att hon hade en köttbulleburk.


 
                                          Vad händer därborta i skogen egentligen !?!?!?!


 
                                                "Gubben i lådan" bakom en sten.  ;D


 
                                              Shit, vad är det därborta som hoppar upp ???


                         
                                              Tror ni jag tänker springa ut dit alldeles ensam.


                         
                                       Glöm det !!!!!! Hon verkar ju livsfarlig !!!! ;D


             
                       Ok då, om hon bjuder på köttbulle kan jag kanske tänka mig bli kompis. :D


     
                                     ......men allra bäst gillar jag faktiskt min matte !!!!!!!!



Jag gömde mig för Abbe och hade hans roliga boll med mig som han skulle springa tillbaka till matte med.  Hejsan, hoppsan vad kul det var !! HAn ville t.o.m. dela roliga bollen och försökte trycka in den i munnen på mig.  Så kul att han inte var helt säker på om han ville tillbaka till Matte !!


 
                                        Kolla, Här kommer jag med bollen Matte !!!


Theo, han fick leta upp roliga Yvonne och hade en repboll med tillbaka till Matte.  Det var så himla roligt att få se dessa tre små härliga killar !!! Inte utan att man blev rejält valpsugen, men jag passade på att njuta när inte mina hundar var med. :D


På eftermiddagen stannade Annelie kvar. Nu var det dags för de stora att få hitta på något roligt.  Vi åkte ner mot grustaget och tränade lite apportering på de nyslagna fälten.   Men först rastning och lek för att bli av med lite spring i benen. ;D


 
                                                               Försten vinner !!!!!!!!!!


 
                                                      Ebba fick tokfnatt...........


 
                               ............ och hade väldigt mycket spring i benen !! ;D


Sen var det dags för arbete.  Jag hade med tre pinnar som vi satte ut som en halvmåne. Från där jag skickade blev det drygt 30 m. tillförsta, drygt 40 m till andra och drygt 50 m till sista pinnen.
Först en markeringen vid 1:a pinnen och en kvarlagd dummy innan vi gjorde likadant vid nästa och sen även vid den sista. Avslutningsvis då 3 linjetag, ett till varje pinne, för att plocka in de kvarlagda dummyna.

Mittpinnen visade sig bli den klurigaste fast både Annelie och jag trodde den skulle vara lättast. Där ser man ibland är det inte lätt att avgöra vari svårigheterna ligger.


Därefter blev det några längre enkelmarkeringar över den lilla traktorvägen som vi använt oss av att skicka ifrån.


Mycket nöjd med Millies insats även om hon kunde lyssnat lite bättre på mig när vi skulle göra om när det blev fel.  Fast hon är ju envis och vill inte gärna ge upp ens när det blir lite tokigt. Ja ja, vet ju att det är så hon är min Lilla Iller, och jag tar inte så hårt på det när vi ändå inte ska ut på prov.  Huvudsaken att vi har roligt och det hade vi !!
Ebba hon fick inte göra något alls eftersom hon tjatade lite väl mycket i bilen att det minsann borde vartit hennes tur för länge sen. 
Eller hon fick faktiskt komma ut och följa med och gå fot och hämta in pinnarna vi använde.  Vet inte om det var riktigt det hon förväntat sig medan hon väntade.


 
                                           Hämtat in linjetaget vid en av pinnarna.


 


 
                                                        Ett till linjetag på väg in !!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0