Kurs Jaktlydnad 3

Idag var det dags för tredje och sista gången av Ebbas och min jaktlydnadskurs för Nina. Kanske alldeles lagom att det tog slut nu när snön och vintern börjar komma. Men en fortsättning på ett eller annat sätt bestämde vi i alla fall att det skulle bli.
 
Lite kallt och någon decimeter snö men med solsken och täcke på Ebba ställde inte vädret till några bekymmer. Även den här gången åkte Yvonne och jag sällskap. Ute i god tid så vi hann rasta hundarna straxt innan vi var framme.
Lite för kallt för att starta upp med fika idag utan det blev samling i väntan på att alla skulle dyka upp sen satte vi oss i rörelse ganska omgående.
Vi höll till på ett stort snöklätt fält. Först fotgående. Alla på en gång fast åt olika håll då det var gott om plats. Tyckte Ebba gick ganska bra och brydde sig inte nämnvärt om de andra.
 
Därefter blev det en hel del jobb med linjetag på upptrampade gångar i snön. Både med och utan hund när man la ut och ökat avstånd. En hel del tips på olika variationer på linjetagsövningar. 
 
Efter en stund bytte vi plats med Yvonne och Spike som hade plats för längre avstånd. Ebba fick sitta kvar och titta på när jag la ut dummyn som sen blev dold i en svacka. Avstånd 50 m.
När jag lagt ut dummyn bröt Nina och ville att vi körde linjetagen en och en medan hon kastade en störningsmarkering innan man skickade hunden.
 
Ebba fick titta på medan Sam och sedan Spike körde innan det var hennes tur som nr 3. Nytt ställe och två hundar som kört sen hon såg mig lägga ut linjetaget. Inga problem alls !!! och klarade störningsmarkeringen !!!! Däremot fick Matte kritik för sitt kraftiga "Ut"-kommando. Blir till att träna bort det !!
 
Därefter använde vi de upptrampade gångarna till träning på "Höger" och "vänster"-skick. Tyckte Ebba fixa det bra så bara att fortsätta hemma.
 
Avslutningsvis träning på stoppsignalen som Ebba visade att hon kunde men hade VÄLDIGT svårt för när den användes ihop med en markering.
Nöjd med dagens pass och Ebba kunde och hade svårt ungefär med det jag trodde. En snabb fika hann vi med innan det bar av hemåt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0