Träningsjaktprov

Idag har jag varit på träningsjaktprov men bara som funtionär. :D Redan klockan 05.00 ringde klockan. Inte riktigt min tid på dygnet en lördagmorgon men det var bara att ge sig upp.
Skönt i alla fall att slippa packa matsäck och massa annat. Bara att klä sig varmt och torrt och ge sig iväg. Hundarna fick tillbringa dagen tillsammans med Lillhusse och ingen var särskilt intresserad att följa med så där tidigt på morgonen, speciellt inte när träningsväskan inte var med. (de är lika morgontrötta som sin Matte)
 
Halv sju mötte jag upp Annelie och Gunilla i Norsholm sen var vi på väg mot Borensberg.  Mörkt och regnruskigt när vi kom fram men det var bara att sätta igång med förberedelserna. Jag fick till uppgift att ha hand om söket.
 
Så småningom började de startande och lite publik strömma till. 10 hundar kom till start varav 6 golden, 2 labbar, 1 flat och 1 tollare.
 
Provet började med en "demohund". Det var Tomas med Alice som visade hur ett prov går till för de som aldrig titta eller startat på prov tidigare.
 
Först var det två enkelmarkeringar med skott. En kråka och en duva. Föraren skickade själv när han ville bara markeringen landat och domaren kunde höra kommandot.
Därefter kom  söket. Ett ganska smalt men djupt sök. 5 vilt ute. 1 kanin, 1 trut, 1 fasan, 1 rqpphöna och allra längst ut 1 kråka. När tre vilt hämtats in avbröts söket för en dirigering på en and i motsatt riktning innan de två sista på söket skulle in.
 
Efter söket var det en lååång transport till vattnet där det var en ganska lång markering med en and. Först skulle hunden igenom lite vass innan den kom ut på blankvatten.
Efter vattenmarkeringen gick man upp till startplatsen och fick den öppna kritiken innan provet avslutades med passivitet vid nästa hunds första markeringar.
 
Jag tittade aldrig på nere vid vattnet utan när jag lagt ut mitt sök gick jag upp till samlingsplatsen och lyssnade på den öppna kritiken sen följde jag med och tittade på de två enkelmarkeringarna och söket innan jag gick upp till starten igen. Det blev en hel del metrar gångna under dagen !!! ;D
 
Trots regn och rusk hade vi en riktig kanon dag. Sååååå himla roligt, lärorikt och intressant det är att vara funktionär !!!!!!!!!!!!!! Roligt att se 10 olika hundar utföra samma prov och se hur de löser uppgifterna. 
Jag kollade även mycket på förarna och deras handling. 
 
MASSOR med tankar och idéer fick man under dagen och man blev verkligen träningssugen som bara den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0