Uppkörning

 
 
 
 
Idag var det dags för "uppkörning" för att få vårt simkörkort.
 
 
 
Men idag hade jag bokat dubbeltid för att få en genomgång av Ebba oxå, så först blev det hennes tur. :D  Sedan Millie började på Rehab har även Ebba fått samma stretching och massage här hemma. Tycker då att hon känts "stel" i bakbenen. Jag har även ibland fått kommentarer av andra att hon har ett kort steg där bak.
 
Därför ville jag nu få en ordentlig koll innan vi kör igång frisimmet över vintern.  Mycket riktigt har hon ett kort steg och är stel/kort i den bakre lårmuskeln. Däremot trodde inte Lotta att det berodde på att hon har ont eller att något är fel utan mer att hon har ett sån't rörelsemönster som sedan blir lite av en ond cirkel där hon blir bekväm och inte sträcker ut ordentligt.
 
Vi fick med en del övningar hem att jobba med.
 
Därefter var det dags att hoppa i bassängen. De senaste två gångerna har Ebba varit med och tittat på för att miljöträna medan Millie simmat men nu var det dags att prova på riktigt för Ebba.
 
 
 
 
 
Ebba och Millie är två HELT OLIKA hundar så jag hade inte förväntat mig att det skulle gå lika smidigt med Ebba. Hon simmar och badar ju gärna men det här med bassäng kände hon sig inte riktigt bekväm med.
 
Lotta som alltid är positivt tyckte inte alls det gick så tokigt för att vara första gången. Jag tycket väl som så, att det var en väldans tur att vi inte simmade utan personal !!! ;D
 
 
 
                                              Simmar på med dubbla linor till att börja med.
 
 
 
                       Det där med svängarna var inte lätt, varken för två eller fyr-benta !!!! ;D
 
 
 
                                                      Liten paus på rampen..........
 
 
Idag körde vi flera korta pass med paus emellan uppe på rampen.  Simtiden blev 1½ + 2 + 2 + 1½ min.  Efter två simningar provade vi att hon fick simma med en leksak i munnen. Det blev sämre kontakt med mig och mer dragning till rampen men istället fick vi lugnare simning och bättre vändningar. Vi kunde oxå ta bort den ena linan så det kändes ändå som resultatet blev bättre. Känns rätt bra att jag bokat att ha med Lotta nästa gång oxå. ;D
 
 
 
                              Med badankan i munnen och en lina gick det mycket bättre !!! :D
 
 
När Ebba var duschad, torkad och stretchad var det dags för Millie och våran uppkörning.  Vi skötte allt själva och det var inga problem alls. Både Millie och Matte fick godkänt !!! ;D
 
Millie är som sagt en HELT ANNAN hund !!! Idag var det hennes 8:e gång i bassängen och hon simmar på alldeles själv fram och tillbaka. Det räcker att jag går bredvid och säger att hon är duktig. :D
Idag simmade hon 7 + 7 + 7 min.
Nu blir det lite vila för hennes del. Nästa vecka är det bara Ebba som ska simma men sen drar vi igång frisimmet och då får vi klara oss själva !!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Annelie

Härligt att ni blev godkända, trodde väl inte annat heller! Kram

2012-10-11 @ 15:19:08
URL: http://gyllenliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0