Ridhus

Dags att blogga ifatt lite......... har så himla svårt att sätta mig och skriva när jag inte har några bilder, men ibland hinns inte fotandet med ;D
 
 
Vi tycker det är så härligt med vinter och snö, speciellt nu när vi haft några riktigt sköna soliga dagar. Finns så mycket att göra ute och gott om konditionsträning får man.
Däremot känns det lite si och så att få till någon annan träning. Framförallt apporteringsträning. Därför bestämde vi oss, ett gäng, för att hyra in oss i ett ridhus ett antal lördagar framöver för att försöka få till lite jaktlydnadsträning.
 
6 st. och 6 lördagar gjorde att vi bestämde oss för att lägga upp övningar och ta ansvar för varsinn gång. Idag var alltså första gången och jag som skulle ha hand om det hela.
Känner mig nöjd även om det blev lite kluvet att fokusera på Ebba samtidigt som man skulle kommendera och instruera de övriga.
 
 
Allra först startade vi upp med 10 min fika så hundarna skulle få landa lite och vi kunde samla ihop oss. Därefter blev det en kort stund egen uppvärmning innan vi körde igång en hel del fotgående, sitt stanna kvar och kontaktövningar.
Eftersom vi var i ridhus ledde jag runt oss på både dubbelt och enkelt led som en kadrilj ;D
 
Kastade även en del dummy som störning både med hunden sittandes vid sidan och under fotgåendet. Måste säga att jag är väldigt nöjd med Ebba där som duktigt satt kvar när Matte lämnade henne för att kasta dummy som sedan Mattarna hämtade.
Hade även en övning som vi körde två och två där man skickade hunden till en belöning (godis) med ett varsågod (eller vilket kommando man ville) för att sen använda "fel" kommando som hunden inte skulle gå på. Gällde att hunden hade stadga samt lyssnade ordentligt på mattes ord. Tyckte Ebba skötte även detta bra, försökte två gånger på fel kommando men annars inga problem.
 
 
Avslutningsvis körde vi fotgående en och en genom en slalombana med koner där vi kommenterade och gav synpunkter på varandra.
 
Är i det stora hela väldigt nöjd med Ebba men det ska bli skönt att koncentrera sig på bara henne de övriga gångerna.  Hon kändes lite avvaktande ibland när jag samtidigt skulle prata med gruppen samtidigt som vi själva deltog i övningarna, vilket iof kanske inte är så konstigt. Alldeles tyst och lugn var hon i alla fall och gjorde vad som skulles.
 
Simon var med idag och skötte filmning av oss allihop. Därav ingen tid över till kameran. Ska bli kul att se det hela sen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0