Tybble

                                      
 
Idag drog vi iväg till Tybble för att hälsa på Elin tillsammans med Annelie, Gunilla och alla hundarna. Den här helgen är jag hundvakt till Spike. Kändes lite mycket att ta med tre hundar så Millie, som inte är så förtjust i långa bilresor, fick stanna hemma och gå promenad med Simon
.
 
Först skulle vi naturligtvis hälsa på Lille Ludvig och fika lite men sen var det dags att sätta igång. Vi höll till på det stora fältet alldeles vid huset för enkelhetens skull och där finns mycket roligt att hitta på.
 
Ebba och Älva fick komma ut först. Gunilla och jag enades om ett upplägg med markeringar och kvarlagt linjetag i det höga gräset alldeles i kanten av den stora björkdungen.
Men först la vi ett närsök med fyra mindre dummysar på en liten kulle åt andra hållet.
 
Ebbas första markering blev lite för lätt då den råkade hamna i kanten ute på fältet istället för i det höga gräset, men då fanns det ju ingen anledning att det skulle bli fel heller ;D  Efter två markeringar och två linjetag var gick vi upp till närsöket.
 
Jag skickade som linjetag och blåste närsökssignal. Fint jobbat av båda hundarna som vi skickade växelvis.
 
Därefter gick vi ner till björkdungen igen. Den här gången skickade vi från andra hållet. Bara enkelmarkeringar en bit in i den ganska eländiga terrängen och med ganska dålig sikt vid kasten.
 
 
 
                                                            Linjetag mot björkdungen.
 
 
 
                                                                          Iväg !!
 
 
 
 
 
Jättefint markeringsarbete av Ebba !! Är verkligen supernöjd med henne då det var svårt att se, nedslagsplatserna blev dolda och terrängen var ganska besvärlig.
 
 
 
                                    Matte verkar gilla att lura in mig i besvärlig terräng. ;D
 
 
Efter Paus, fika och matning av bebis var det dags för Spike och Theo att komma ut.  Några markeringar ut i björkdungen blev det för Spikes del som han skötte hur bra som helst.
jag har ju vid några tillfällen tidigare haft med honom så han har fått köra apportering med mig och det brukar inte vara några problem. Men på första markeringen idag tror jag att han glömde bort att han inte hade matte med för på tillbakavägen blev han så himla förvånad att jag stod där och började leta efter Yvonne istället. Han såg så rolig ut att jag inte kunde hålla mig för skratt.
 
 
 
 
 
Innan vi åkte hem fick Ebba och Älva komma ut igen, nu tillsammans med Troy. Blev några markeringar på öppna fältet utan referenser. Första gick riktigt, riktigt bra och hon tog sig utan problem hela vägen ut direkt. Sen vet jag inte riktigt vad som hände för på nästan hade hon plötsligt jättesvårt att ta sig hela vägen ut. Tror hon började bli trött och de andra hundarna hade sprungit i det området men det var bara att göra om och göra rätt.
 
 
 
 
 
 
 
 
Allra sist ville Gunilla prova sin nya apportkastare med tillhörande dummy.  Ebba, Älva och Alfons fick hämta två ivägskjutna dummysar var. Lite extra taggande med skotten annars inga problem.
En härlig träningsdag och alltid trevligt i Tybble !!! Helt klart värt den långa resan !!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0