Veterinärbesök

 
 
Håller på och lägger om mitt schema lite på jobbet så igår skulle jag vara på jobbet mellan 14.00 och 18.00.
Tog en rejäl långpromenad på lunchen innan jag stack hemifrån kl 13.00. Inga konstigheter utan hundarna gick som vanligt och la sig när jag åkte.
 
Sonen som just nu jobbar natt vaknade och kom upp 16.30 då hade Ebba kräkat upp hela frukosten på hallgolvet. Därefter hade hon kräkts ytterligare 4 gånger fram tills jag kom hem kl 19.00.
Hade tänkt gå en långpromenad men det fick bli en ganska kort sväng där Ebba kräktes 2 gånger till. Blev ingen kvällsmat för hennes del.
 
 
Klurade och klurade vad kräkandet kunde bero på. Att det inte var magsjuka var jag helt övertygad om då Ebba var pigg och inte verkade det minsta sjuk. Ingen feber och inget annat som tydde på sjukdom mer än att det fanns något i magen som inte skulle vara där.
Försökte tänka igenom ALLT som hon ätit eller druckit eller tuggat på och kunde inte komma på en enda grej som inte Millie oxå ätit och hon mådde hur bra som helst. Ebba är ju dessutom inte den som stoppar i sig saker hur som helst. Inte ens som lite valp tuggade hon i sig något !!!
 
 
Kvällen blev lugn och inga mer kräkningar men Ebba verkade ha ont i magen till och från då hon gick runt och sträckte ut bakbenen och slemmade i munnen.
Sent, sent på kvällen kom jag till slut plötsligt på att Ebba, på morgonpromenaden, tagit en extra omväg ner till verkstan innan vi gick in. Därinne hittade hon något smaskigt som hon stod och tuggade på när jag kom.
Det brukar gå jättebra att be henne spotta ut vad hon har i munnen men det här var tydligen en riktig skatt för snabbt svalde hon det hela. Har absolut ingen aning om vad hon hade tuggat på men nu förstod jag att det måste vara detta som gjorde att hon kräkade.
 
 
Inga kräkningar under natten även om hon var uppe några gånger och vankade. På morgonpromenaden satte det sedan igång igen och hon kräktes ett flertal gånger trots att vi bara tog en kort sväng upp i fårhagen.
När vi kom in ringde jag Smådjurskliniken och vi fick en tid 11.00.
Hos veterinären blev det undersökning och röntgen som inte visade någonting. Jag var mest orolig att det skulle vara något som kunde skada tarmarna, men eftersom inget hittades bestämde vi att jag skulle mata på småportioner hemma och sen skulle vi ha telefonkontakt nästa morgon. Om hon inte blev bättre skulle det göras en kontraströntgen.
 
Det kändes som en bra plan men då säger de andra i personalen att morgondagen är helt överbokad så ska det göras en kontraströntgen måste den göras idag eller annars inte förrän efter helgen. Vad sjutton gör man då ?!?!?!?!
Jag ville egentligen inte göra någon mer röntgen men vågade inte låta bli ifall hon skull bli sämre. Vart skulle vi ta vägen då???? Så Ebba blev kvar under eftermiddagen och gjorde en kontraströntgen som inte heller den visade ett enda dugg.
Vad det nu än var som legat där nere i magen så hade det försvunnit på ett eller annat sätt  så Ebba och jag åkte hem och äntligen kunde det bli lite mat för Ebba som tyckte att hon var helt utsvulten !!!
 
Nästan helt i onödan hamnade vi hos veterinären hela dagen men hellre det än att de inte hade kunnat ta emot oss om det hade behövts. Nu är Ebba piggelin igen, har inte kräkts mer och är precis som vanligt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna, Majken & Ester

Usch man blir så himla orolig när det är nåt med dom små liven <3 skönt att det gick bra med Ebba till slut i alla fall! Kram

2013-11-02 @ 08:47:37
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Siriosmilla

Tur att det inte var något allvarligt! Skönt att hon är piggare! Jäkla hundar som stoppar i sig allt!

2013-11-02 @ 11:27:18
Postat av: Ann-Sofie

MEN så surt..ja både den dåliga magen o vet besöket men jag hade inte heller vågat låta bli. Munkorg på!!! tänker jag ibland.
Skönt i alla fall att hon är pigg. Kram på er ♥

2013-11-03 @ 00:53:42
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0