Sörsjön

 
 
 
Idag drog vi iväg till Sörsjön och Ekmon tillsammans med Annelie och Martin. Riktigt gråkulet väder men så är det i november och jag älskart !!
 
Vi startade upp med en promenad över kalhygget med lite lagom tossiga hundar.  För mig är det guld värt när det här gänget går promenad eftersom Ronja då kan få vara lös tillsammans med andra hundar. Det är en av få restriktioner hon har, att inte få springa och busa lös med andra hundar. Däremot får hon springa lös själv nästan som hon vill.
Men med just det här gänget "gamlingar" blir det inte bus och röjande utan allihop skruttar runt med sitt eget, letar sork, gräver tryffel, tuggar pinnar, plaskar i vatten och bara njuter av skogen och det är så himla viktigt för Ronja att kunna få träna på att vara med andra lösa hundar utan att jag behöver oroa mig att det går överstyr.
 
 
 
 
 
När hundarna var rastade och lagom nöjda tog vi en fika innan det var dags för träning. Det blev inte så mycket men något ville vi i alla fall få till.
Först ut blev Ronja och Martin. Jag ville träna vidare på linjetag som börjar gå så himla bra. Sen blev det en ny störning med en hund till ute samtidigt. Jag ville inte ha linjetaget på en regelrätt stig men ändå där terrängen "bjöd" lite på att ta en rak väg.
Vi började på välkänt sätt att Ronja fick följa med mig och ställa ut dummyn. Först ganska kort avstånd och sen ökade vi på (blev ca. 5 - 10 - 15 m) Tror hon blev något lite störd av att Martin väntade snett bakom oss så lite okoncentrerad gick hon inte ut på första komandot. I övrigt var det hur snyggt och bra som helst. Jag provade att dröja något med skicket så hon fick lite mer tid att hinna fokusera och då löste det sig även med skickandet.
 
Därefter fick Martin en markering med kvarlagt linjetag och ytterligare ett par linjetag. Inga problem för Ronja att sitta tyst och lugnt och vänta (vilket belönades med pannkaka)
Även Ronja fick prova på en markering (vilket vi egentligen inte alls tränar) på samma ställe som linjetagen och sen fick hon se när Rebecka la ut ett nytt linjetag på samma ställe.
Tror vi fick guldstjärna både Ronja och jag för det gick superbra och Matte var alldeles tyst och lugn ;D
 
Avslutningsvis blev det ett lite längre linjetag på stigen med Annelies attraktiva kanindummyn. Först Martin och sen när det var Ronjas tur och vi hade gått tillsammans och lagt ut den kom det plötsligt ett par med hund på promenad på stigen. Ronja och jag fick kliva åt sidan för att vänta tills de passerat precis rakt över dummyn som vi lagt ut.
Det blev en ny bra störning för Ronja och lite minnesträning av linjetaget oxå. Ronja brydde sig inte ett dugg om den störningen utan satte full fart ut efter kanindummyn, snyggt snabbt upptag, direkt tillbaka till Matte och en snygg avlämning. Kan det bli bättre ?!?!?!?! Åh vad roligt och bra det kommer bli att komma igång med träningen på allvar med den här coola hunden !!!!!!
 
Även Millie och Ebba fick förstås komma ut. För deras del blev det enkelmarkeringar och dubbelmarkering. Inga konstigheter och Ebba går verkligen bra just nu och har gjort så ett tag. Nästan så jag funderar på om vi inte ska ta och starta på WT hon och jag fram i vår.
 
Tusen Tack Annelie för ett par härlig timmar !! Det betyder så mycket för mig och Ronja att hon kan vara med som alla de andra !!
 

Kommentarer
Postat av: Annelie

Stor guldstjärna

2014-11-15 @ 17:29:28
Postat av: Jenny

Låter jättehärligt Lena :) Speciellt delen där hon kan sitta tyst och lugn när en kompis får jobba - den gäller det att underhålla! Flamma och jag tränar just nu också lite med dummie :) Hon sitter vid sidan, jag kastar en dummie och sen går vi fot i kringelkrokar runt den. Tillslut när vi är riktigt nära säger jag "Ta den!" och då är henne lycka total!

2014-11-15 @ 18:00:36
URL: http://systrarnawidebeck.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0